شروع هر کسبوکار و البته ادامه یافتن آن بستگی به این دارد که بتوانید چارهای برای رفع نیاز جامعه یافته، سپس کمپانی خود را به جامعه معرفی کرده و بگویید که چه خدمات یا محصولاتی را ارائه میدهید.
بهمحض اینکه آنها با کسبوکار شما آشنا شدند باید مطمئن شوید که مرحله جذب مشتریانتان و سفارش محصول یا خدمات شما تا حد ممکن آسان باشد. ساختار، سازمان، استراتژی و هدایت کلی کمپانی شما بر عهده خودتان است تا سکان هدایت را به دست گیرید اما باید در نظر داشته باشید که اهداف و دستورات شما را کارمندان اجرا میکنند و دستاوردهای شما در واقع نتایج کارهای آنها است.
برای رسیدن به بهترین نتایج، کارمندان شما به مدیریت نیاز داشته و همین امر باعث میشود تا مدیریت صحیح برای بقای کسبوکار و همچنین بالا بردن راندمان کاری بسیار مهم شود.
اینکه کاری کنید تا کارمندان با یکدیگر همکاری کرده و در مسیر موفقیت گام بردارند، همچنین هدفی یکسان داشته و انگیزه خود را حفظ کنند در یک کلام به نحوه مدیریت شما برمیگردد. در واقع یک مدیر به دیگران نمیگوید که چگونه عمل کنند بلکه با فعالیتهایی که دارد برای دیگران الهامبخش شده و برای آنها تبدیل به یک الگو میشود.
دیوید کوجی، مدیرعامل کمپانی Evolver پس از به ثمر رساندن سومین کسبوکار خود تصمیم گرفته تا تجاربش را به دیگران بیاموزد. وی مقالهای نوشته و در آن به نکاتی اشاره کرده که هر مدیر باید آنها را به خوبی یاد بگیرد. وی میگوید مهم نیست که تازه شروع به مدیریت کسبوکار خود کرده یا در هدایت آن تجربهای کسب کردهاید. مدیریت و رهبری تنها اینکه هدف خود را به دیگران نشان دهید نیست بلکه آموختهها و دانش خود را باید به اشتراک قرار دهید تا بتوانید فردایی بهتر برای خود و گروهتان بسازید. در ادامه به سه نکتهای که دیوید به آنها اشاره میکند، خواهیم پرداخت.
مسیر خود را مشخص کنید
آموختههایی وجود دارد که میتوانید از طریق مطالعه، تحصیل و همچنین اساتید مجرب به دست آورید که در نهایت به بهتر شدن قدرت تصمیمگیریهای شما در مدیریت کمپانی و استراتژیهایتان کمک میکنند. اگرچه باید در نظر داشته باشید که هیچگاه مسیر شخص دیگری را دنبال نکنید و استراتژیهای آنها تبدیل به اهداف شما نشوند.
در غیر این صورت نتیجهای نمیگیرید. علت آن نیز ساده است زیرا شرایط شما فرق میکند، محصولات یا خدمات شما متفاوت است، استعدادها و منابعی که در اختیار دارید نیز شباهتی به آنچه آنها داشتهاند ندارد و در آخر تجارب و موقعیتی که کمپانی شما در بازار دارد نیز متفاوت است. شما میخواهید از گروه یا کمپانی کپی کنید که قبلا در بازار بوده، مشتریان خود را داشته و همچنین به برند معتبری تبدیل شده است.
طبیعتا تغییراتی که ایجاد کنید میتواند روی نتایج و تجربیات تاثیرات فراوانی بگذارد اما در نظر داشته باشید همیشه بهترین روش این است که مسیری مخصوص به خود بسازید تا در مسیری که قبلا دیگران طی کردهاند قدم بردارید.
کوجی میگوید با وجود اینکه استفاده از استراتژیهای دیگران در ابتدا بسیار مفیدتر به نظر رسیده و میتوانست در زمان صرفهجویی کند اما با انجام آن متوجه شد که نتیجه به فاجعه ختم شده و هیچچیز مانند آنچه در سر داشته پیش نرفته است.
وی میگوید همیشه گوشها و چشمانتان را برای به دست آوردن اطلاعات از دیگران باز نگه دارید اما در نظر داشته باشید که هرچه میخواهید انجام دهید توسط خودتان طراحی و برنامهریزی شده باشد. با انجام این کار میتوانید تفاوتهای خود با رقبایتان را حفظ کرده و برتری محسوسی داشته باشید.
مقاله مرتبط: ۹ ویژگی که شما را یک مدیر توانمند نشان میدهد
از بهترین استعدادها برای بازاریابی و فروش محصولاتتان استفاده کنید
فرض کنیم که در انجام خدماترسانی یا تولید محصولات به کیفیت بالایی رسیده باشید. همچنین تیم فوقالعادهای نیز دارید که استعدادهای فراوانی دارند اما بدون افرادی که بتوانند محصولات شما را بفروشند یا برای خدمات شما مشتریانی پیدا کنند تنها کسی خواهید بود که استعداد فراوانی دارد اما نمیتواند به درآمد برسد.
بعضی از کارآفرینان میتوانند محصولات خوبی را تولید کرده و در عین حال فروشندگان خوبی نیز بوده و توانایی بازاریابی و داشتن مشتریان ثابت برای خدمات یا محصولات خود را داشته باشند. اگرچه این استعدادی است که در کمتر کسی وجود داشته و بعضیها نیز فاقد این استعداد هستند یا علاقهای به فعالیت در بخش فروش یا بازاریابی ندارند.
کوجی میگوید در کسبوکار اولش دارای تیم با استعدادی بوده و میتوانستند خدمات باکیفیتی در اختیار مشتریان قرار دهند اما در نهایت شکست خوردند. او با تجربه شکستی که داشته است متوجه شده که تنها استعداد برای ساخت محصولات یا خدماترسانی باکیفیت کافی نیست و جذب مشتریان نیز یک چالش بزرگ محسوب میشود که نیازمند افراد ماهر است. در کسبوکار سوم کوجی، او توانسته افراد مستعدی را بیابد که میتوانند در زمینه بازاریابی فعالیت قابلتوجهی داشته باشند.
او میگوید اگر یک فروشگاه کوچک دارید که در آن به تنهایی کار میکنید یا یک گروه کوچک تشکیل دادهاید و مشکل اصلی شما در جذب مشتری است بهترین کار استخدام فردی با ارتباطات قوی است که بتواند برای محصولات شما مشتریان جدیدی یافته و همچنین بهصورت قراردادی مشتریان ثابتی پیدا کند.
اگر بودجه کافی برای جذب چنین فردی ندارید کمی خلاقیت به خرج دهید و با پیشنهادهایی مانند اهدای درصدی از سود فروش محصولات وی را جذب کنید. نبود یک نیروی مجرب در زمینه فروش قطعا به شما آسیب خواهد زد.
مقاله مرتبط: ۱۱ ویژگی یک مدیر کمال گرا
همهچیز را ساده نگه دارید
کوجی میگوید که اهداف بزرگ باعث شد تا وی بخواهد همهچیز را ثبت کند، برای همه کار یک پروسه مخصوص داشته باشد یا مانند کمپانیهای بزرگ شمار استخدامها را افزایش دهد. او میگوید که اگر کسی در چنین وضعیتی قرار دارد بهتر است سریعا شرایط را تغییر دهد زیرا مانند وی با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد شد.
در نظر داشته باشید که شما یک کسبوکار کوچک دارید یا بهتازگی شروع به کار کردهاید و زمان برای شما از همهچیز مهمتر است. در این شکی وجود ندارد که شما نیاز به پروسههای مختلف برای امور کسبوکارتان دارید اما بهتر است مراحل انجام آنها تا حد ممکن آسان و غیررسمی باشد.
هدف از انجام هر پروسهای این است که زیردستان شما آنها را به خوبی انجام دهند. حال اگر آنها به وظایف خود به خوبی عمل میکنند دیگر نیازی به ثبت کردن آنها نیست. بزرگترین مشکلی که ثبت کردن پروسهها دارد این است که امکان تغییرات سریع را از بین میبرد زیرا همانگونه که یک پروسه ثبت شده است باید تغییر آن و پروسه جدید نیز ثبت شود و این در حالی است که رقبای شما سریعتر با شرایط جدید خود را وقف دادهاند.