09173119959 مشاوره
تاثیر رنگ در تبلیغات

تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آبان 1395

بازدید : 2067

استفاده از یک رنگ بخصوص در تبلیغ یک کالا یا خدمات بخصوص، حتما پیام ویژه‌ ای برای مخاطب به همراه دارد. این رنگ انتخاب شده می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر ذهن مخاطب گذاشته و نظر او را جذب یا دفع کند. پس برای طراحی لوگو و انتخاب رنگ حتما با یک متخصص تبلیغات مشورت کنید. با اینکه مهم‌ترین عنصر در کار و تجارت شما رنگ نیست اما اولین چیزی است که مخاطب تجارت شما با آن روبرو می‌شود رنگ است. پس چه بهتر که این رنگ در نگاه اول تاثیرگذار باشد.

استفاده از یک رنگ بخصوص در تبلیغ یک کالا یا خدمات بخصوص، حتما پیام ویژه‌ ای برای مخاطب به همراه دارد. این رنگ انتخاب شده می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر ذهن مخاطب گذاشته و نظر او را جذب یا دفع کند. پس برای طراحی لوگو و انتخاب رنگ حتما با یک متخصص تبلیغات مشورت کنید. با اینکه مهم‌ترین عنصر در کار و تجارت شما رنگ نیست اما اولین چیزی است که مخاطب تجارت شما با آن روبرو می‌شود رنگ است. پس چه بهتر که این رنگ در نگاه اول تاثیرگذار باشد.

توجه کنید که تبلیغ و رنگ دست در دست هم و پا به پای هم به سمت ذهن مخاطب پیش می‌روند.

دوست دارید در نگاه اول، کالا یا خدماتتان چه حسی را در مخاطب برا نگیزاند؟

صداقت و اعتماد: آبی را انتخاب کنید.

شور و هیجان: قرمز را انتخاب کنید.

ریسک‌پذیری: نارنجی را انتخاب کنید.

سرگرمی و تفریح: زرد را انتخاب کنید.

دوستی با بدن و محیط زیست: سبز را انتخاب کنید.

احتیاط و طمأنینه: آبی را انتخاب کنید.

توجه و دقت: صورتی، آبی، سبز و سبزآبی را انتخاب کنید.

زیبایی و برازندگی: مشکی و نقره‌ای را انتخاب کنید.

کیفیت: مشکی، نقره‌ای، طلایی و بنفش را انتخاب کنید.

ثروت و تجمل: طلایی، مشکی، نقره‌ای و بنفش را انتخاب کنید.

مدرن: مشکی و نقره‌ای را انتخاب کنید.

قدرت: مشکی را انتخاب کنید.

یادتان باشد که بسیاری از افراد بر اساس احساسات خود خرید کرده و بعد خریدشان را با منطقشان توجیه می‌کنند! در تبلیغات خود باید رنگی را انتخاب کنید که هم احساسات و هم منطق مخاطب تحت تاثیر قرار بگیرد. روان‌ شناسی رنگ‌ها به ما می‌گوید که در واقع رنگ‌ها هم نمایانگر احساسات، عواطف، انرژی و... ما هستند. در زیر به برخی از ویژگی رنگ‌ها می‌پردازیم.

سفید:

سفید نمایانگر پاکی، معصومیت و تمیزی‌ است. این رنگ معمولا در تبلیغ سازمان‌ها و موسسات خیریه، سالن‌های ماساژ و تکنولوژی‌های بر‌تر (مثل شرکت اپل) مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ سفید حس صلح و آرامش را به فرد القا می‌کند و در نتیجه مشتری هنگام خرید کالا یا گرفتن خدمات احساس آرامش و اطمینان خواهد داشت. همچنین رنگ سفید را شرکت‌های دارویی، موسسات سلامت، محصولات بهداشتی و... نیز در تبلیغات و طراحی کاتالوگ خود استفاده می‌کنند تا از حس آرامشی که رنگ سفید به مخاطب می‌دهد بهترین بهره را ببرند.

مشکی:

درست است که شاعر گفته مشکی رنگ عشق است اما در دنیای تجارت مشکی نمایانگر قدرت و دوام، برتری، ظرافت و تجمل است. برای مثال کارخانه‌های اتومبیل‌سازی مانند جگوار در تبلیغات خود از رنگ مشکی استفاده می‌کند تا ذهن خریداران را به سمت قدرت و ظرافت طراحی اتومبیل‌هایش بکشاند، خریدارانی که در زمره افراد با درآمد بالا، تحصیلات بالا و در کل کلاس بالا قرار می‌گیرند. مشکی رنگ پیچیدگی، تخصص و نمایانگر زندگی با پرستیژ است. اگر می‌خواهید تبلیغاتی جدی و رسمی داشته باشید از رنگ سیاه یا‌‌ همان مشکی استفاده کنید.

قرمز:

حرکت، هیجان، شور و اشتیاق و گرما از ویژگی‌های رنگ قرمز است چرا که قرمز رنگ آتش است! در تبلیغات معمولا رنگ قرمز برای محصولات یا خدماتی به کار رود که خریدار یا مشتری می‌خواهد الساعه از آن استفاده کند. مثلا شرکت کوکاکولا در طراحی ایستگاه‌های نوشیدنی خود از رنگ قرمز بهره می‌گیرد تا مشتریان را با اشتیاق و بی‌درنگ برای نوشیدن به سمت آنجا بکشاند. رنگ قرمز حس قدرت را هم به مخاطب می‌دهد. کمونیست‌ها زمانی از پرچم‌های قرمز برای نشان دادن قدرت استفاده می‌کردند. فست‌فود‌ها، مغازه‌های فروش نوشیدنی و ایستگاه‌های غذای آماده از رنگ قرمز استفاده می‌کنند چون این رنگ به مشتری حس سرعت، اشتیاق، انرژی و امید را می‌دهد.

آبی:

رنگ آبی خیلی زیاد در تبلیغات به کار می‌رود. آبی حس اعتماد به نفس، اطمینان و امنیت را القا می‌کند. آبی رنگی است که در جای جای کره زمین دیده می‌شود. رنگ آسمان و دریا و اقیانوس به مخاطب حس آرامش، صبر و اندیشیدن را می‌دهد. اینجاست که تضاد قرمز و آبی پیدا می‌شود. با رنگ قرمز مخاطب سریع تصمیم‌گیری کرده و اقدام به خرید می‌کند اما رنگ آبی مشتری را آرام می‌کند و می‌گذارد با صبر و حوصله راهنمای کالا را خوانده و با اطمینان تصمیم‌گیری کند. رنگ آبی را برای تبلیغ تمامی تجارت‌ها می‌توان به کار برد بخصوص تجارت‌هایی که می‌خواهند وفاداری، پایداری، مسئولیت‌پذیری و... را به مشتری هدیه کنند.

نارنجی:

نارنجی رنگ خلاقیت و وجد و سرور است. بهترین شرکت‌هایی که می‌توانند در تبلیغاتشان از رنگ نارنجی بهره ببرند شرکت‌هایی هستند که کالا یا خدمات پرانرژی و سرگرم‌کننده ارائه می‌نمایند. شبکه‌های تلویزیونی (به خصوص ویژه کودکان)، کارخانه‌های تولید شکلات و... این رنگ را انتخاب می‌کنند تا مشتریان را به سمت خود جذب کنند. رنگ نارنجی نزدیک به رنگ قرمز است و مخاطب را در لحظه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زرد:

زرد که مصداق بارز آن خورشید است حس گرما، خوشحالی، هیجان و سرگرمی را به مخاطب القا می‌کند. تجارت‌هایی که مخصوصا با رویدادهای اجتماعی همراهند (مثلا کلوب‌ها) از رنگ زرد بهره می‌جویند چرا که درخشندگی رنگ زرد مخاطب را سریع به سمت خود جذب می‌کند. مک‌دونالد و آیکیا نمونه‌های بارزی هستند که در لوگو و طراحی‌ها و تبلیغاتشان از رنگ زرد استفاده می‌کنند.

سبز:

سبز نمایانگر تازگی، رشد، سلامت و از سویی دیگر رنگی وابسته به پول و ثروت است! بنابراین تجارت‌هایی که با زندگی سالم، غذاهای سالم و گیاهی، محصولات ارگانیک و محصولات بازیافت شونده در محیط زیست سر و کار دارند از رنگ سبز بسیار استفاده می‌کنند. همچنین تجارت‌هایی که با امنیت مالی، سرمایه‌گذاری، سوددهی و... نیز در ارتباطند در تبلیغات خود از رنگ سبز بهره می‌جویند.

بنفش:

طی صد‌ها سال رنگ بنفش هم نمایانگر روحانیت و هم نماینده سلطنت بوده است! زیرا بنفش از ترکیب رنگ انرژی بخش قرمز و رنگ پایدار آبی بدست می‌آید. رنگ بنفش انگیزه، اصالت، تجمل، فرزانگی و خرد را به مخاطب القا می‌کند. محصولات و خدماتی که با مسائل مالی، تحصیلات عالی، آرامش و پرستیژ سر و کار دارند از رنگ بنفش در تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

صورتی:

صورتی حس جوانی، سرگرمی، انرژی و خوشی را به مخاطب می‌دهد. در ضمن، این رنگ بگویی نگویی یک رنگ جنسیتی نیز به خود گرفته و رنگی زنانه تلقی می‌شود! در سراسر دنیا بسیاری از محصولات و خدماتی که برای دختران و خانم‌ها ارائه می‌شود با رنگ صورتی عجین است. عروسک‌های باربی نمونه بارز آن هستند.

قهوه‌ای:

استقامت و دوام، قدمت و آرامش حس‌هایی هستند که رنگ قهوه‌ای به مخاطب القا می‌کند. قهوه‌ای رنگ خاک و رنگ زمین است و در تبلیغ کالاهایی که به محیط زیست مربوطند به کار می‌رود.

خاکستری / نقره‌ای:

هر دوی این رنگ‌ها، خاکستری و نقره‌ای، می‌بایست با احتیاط به کار گرفته شوند. دلیلش این است که این دو رنگ نمایانگر قدرت، خلاقیت و عملی بودن است و بنابراین در تبلیغ خدماتی چون فناوری اطلاعات، کارخانجات تولیدی و صنایع رایزنی و مشورت به کار می‌روند. همچنین این دو رنگ حس خرد، جدیت و اعتماد به نفس را القا می‌کنند و بنابراین وکیل‌ها، پزشکان متخصصان و مشاوران مالی در تبلیغاتشان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن