09173119959 مشاوره
مراحل رشد کسب وکارهای اینترنتی چگونه است

تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 مرداد 1395

بازدید : 2782

کسب و کارهای اینترنتی مانند هر کسب و کار دیگری دارای فراز و نشیب هایی در طی دوران حیات خود است.

کسب و کارهای اینترنتی (در شیراز) مانند هر کسب و کار دیگری دارای فراز و نشیب هایی در طی دوران حیات خود است.

با توجه به این که میزان سود آوری مهم ترین شاخص ارزیابی یک کسب و کار اینترنتی است، از این رو وضعیت یک کسب و کار در طی زمان را بر اساس این شاخص می سنجند.
تحقیقات نشان داده است که یک کسب و کار سالم پنج دوره یا وضعیت کلیدی را مانند نمودار فوق، طی می کند.

 

۱- دوره ایجاد:

این دوره قبل از راه اندازی است.

ایده ها در این زمان شکل می گیرند.

فرصت ها شناسایی می گردد.

طرح کسب و کار تدوین می شود.

منابع و سرمایه لازم تامین می گردد.

دامنه و نام سایت انتخاب و ثبت می شود. (سیرن وب شیراز: sirenwebdesign.ir)

سایت طراحی و راه اندازی می گردد.

همانطور که در نمودار نیز مشاهده می شود، سود در تمام این مرحله منفی است.

این امر با توجه به نبود درآمد و وجود هزینه ها کاملا بدیهی است.

۲- دوره معرفی:

در این مرحله کسب و کار اینترنتی (شی ما راه افتاده است ولی هنوز افراد کمی آن را می شناسند.

کارآفرین اینترنتی از یک سو تلاش می کند با کمک روش های ترویج مانند حضور در رتبه های اول نتایج جستجو و امثال آن افراد بیشتری را با سایت آشنا نماید و از سوی دیگر با تمرکز بر روی خدمات با کیفیت، اعتماد و رضایت مخاطب را جلب نماید.

بدیهی است که در این وضعیت سایت درآمد کمی داشته و هزینه های ترویج و ارائه خدمات را جبران نمی کند.

از این رو سود در این دوره نیز منفی است.

لیکن به مرور زمان که مخاطب بیشتری به سایت مراجعه می کند و اعتماد مراجعین نیز افزایش می یابد درآمدهای سایت زیاد می شود، تا جایی که در انتهای این مرحله کسب و کار اینترنتی ما به نقطه سر به سر خود رسیده و درامدها تمام هزینه ها را پوشش می دهد.

۳- دوره رشد:

دوره ای است که بازار، کسب و کار اینترنتی جدید ما را می پذیرید.

به سرعت بر مشتریان سایت افزوده می شود.

در این وضعیت کسب و کار به سود آوری رسیده و مرتبا سودش زیاد و زیادتر می شود.

۴- دوره بلوغ:

آهنگ رشد شروع به کند شدن می کند.

اکثر مخاطبین کسب و کار اینترنتی ما را می شناسند و از آن استفاده می کنند.

سود به یک مقدار ثابت رسیده است.

دیگران از کاسبی ما تقلید کرده و وارد بازار می شوند.

بنابراین رقابت هر روز سخت تر می گردد.

۵- دوره افول:

سود شروع به کاهش می کند.

علت آن تغییر خواسته های بازار از یک سو و حضور بیش از حد رقبا از سوی دیگر است.

حداقل یک سایت (شیراز) جدید که خدمات و محصولاتی بهتر از ما ارائه می کند در این دوره حضور دارد و سهم بازار را از آن خود خواهد کرد.

اگر در این وضعیت تغییرات جدی در کسب و کار خود ایجاد نکنیم محکوم به خروج از بازار هستیم.

درست است که همه کسب و کارهای اینتنرنتی روندی مانند نمودار فوق را طی می کنند ولی واحد زمان و میزان سود متفاوت است.

ممکن است دوره ایجاد برای یک کسب و کار فقط چند روز باشد ولی برای کاسبی دیگر چندین ماه یا حتی سال به طول بیانجامد.
ممکن است دوره رشد آن ها خیلی طولانی تر از دوره معرفی شان باشد.
ممکن است یک کسب و کار اینترنتی در دوران بلوغ خود، میلیون ها تومان سود کسب کند در حالی که دیگری فقط چند ده هزار تومان به دست آورد.
آن چه مهم است شناخت و درک وضعیت های متفاوت است.

چرا که نیازها و شرایط هر دوره متفاوت است.

باید متناسب با وضعیت کسب و کار خود رفتار کنیم تا موفق شویم.

مثلا کارآفرینی که در دوره “ایجاد” قرار دارد، می داند که تا رسیدن به دوره “رشد” نیاز به سرمایه گذاری دارد.

اگر او نتواند میزان سرمایه و مدت این دوره را به درستی برآورد کند یا منابع مالی کافی را تامین نماید، احتمال خطر شکست به شدت افزایش می یابد.

احتمالا شما هم سایت هایی را می شناسید که به دلیل نبود نقدینگی کافی هرگز نتوانسته اند دوره معرفی را به انتها برسانند و درست در هنگامی که کسب و کارشان می خواهد شروع به شکوفایی بکند، متاسفانه برای همیشه نابود می شود.

هیچ چیز دردناک تر از این نیست، کسب و کارهایی فوق العاده که فقط به دلیل عدم توان کافی مرده به دنیا می آید.

 

تفاوت دوره های مختلف نیاز به نقش های مختلفی نیز دارد.

به عنوان مثال نقش “کارآفرین” در دوره “ایجاد” و “معرفی” کاملا پر رنگ تر است در حالی که نقش “مدیر” در دوره “رشد” و “بلوغ” بارزتر می گردد.
ساختار اداره یک کسب و کار اینترنتی در دوره های متفاوت فرق می کند.

شاید در دوران “ایجاد” یا حتی “معرفی” بتوان همه کارهای را به تنهایی انجام داد ولی در دوره “رشد” و به خصوص “بلوغ” معمولا نیاز به کمک دیگران داریم.

منابع مالی که می تواند کارآفرین برای تامین سرمایه به آن ها مراجعه کنید نیز متفاوت است.

حتی تکنیک های بازاریابی در هر دوره فرق می کند.

کسب و کار اینترنتی شما در کدام دوره قرار دارد؟

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن