کارشناسان بازاریابی دیجیتالی باید مجموعهای از مهارتهای مختلف را کسب کنند. این مهارتها شامل استفاده از منابع موجود در کانالهای رسانهای است. آنها باید فرصتهای فعلی و پیش رو را شناسایی کرده تا به یک بازاریاب فوقالعاده تبدیل شوند. یکی از چالشهایی که یک بازاریاب باید در نظر داشته باشد، ایجاد تعادل بین "تفکر خلاق" و "تفکر انتقادی" است تا بتواند موفقیت قابل توجهی برای شرکت خود رقم بزند.
در این مقاله، از ۱۵ عضو "مشاور کارآفرینان جوان" (YEC) سوال شده است که در هنگام استخدام بازاریابان دیجیتال به چه نکاتی توجه میکنند؟پاسخهای آنها به شرح زیر است:
۱. داشتن تخصص تبلیغات در رسانههای اجتماعی
بازاریاب دیجیتالی که استخدام میشود باید به شیوهی تبلیغات در رسانههای اجتماعی مخصوصا فیسبوک و دیگر شبکههای مد نظر شرکت آشنایی داشته باشد. بازاریابان دیجیتالی باید بتوانند اطلاعات موجود در فیسبوک را تحلیل کنند و با ایجاد کمپینها و تصاویر خلاقانه، مشتری را جذب نمایند. از آنجا که رسانههای اجتماعی منبع رایگانی برای تبلیغات محسوب میشوند، استفادهی درست و بهینه از آنها میتواند با صرفهجویی زیادی در بودجه همراه باشد. بنابراین ما به دنبال بازاریابان با استعدادی هستیم که نسبت به پتانسیل این فضا آگاه باشند و زیر و بم استفاده از آن را بدانند - مایلز جنینگز ، Recruiter.com
۲. داشتن مهارت فروش
ما تا به حال بازاریابان دیجیتال زیادی را استخدام کردهایم که در دو حالت داخل منزل و یا محیط خارج از شرکت مشغول به کار بودهاند و در پایان به این نتیجه رسیدیم، آنهایی که فروش بالاتری دارند، بالطبع بازاریابان بهتری هستند. آنها میدانستند که با افراد چه برخوردی داشته باشند و چطور یک مشتری بالقوه را به یک مشتری بالفعل تبدیل کنند. هر چند که قرار نیست بازاریابان دیجیتال مستقیما با مشتری وارد معامله شوند، اما با این حال باید با مهارت فروش آشنا باشند. در غیر این صورت سرمایهی شما را هدر خواهند داد بدون این که برای تیم فروش، فرصت و موقعیت ایجاد کنند - مارک سنیکلا- BannerView.com
۳. توانایی در پیدا کردن کانال تبلیغاتی مناسب
بازاریابان زیادی را می شناسم که از هیچ کانال بازاریابی نمیگذرند. ایمیل، سئو(SEO)، بازاریابی موتور جستجو(SEM)، شبکههای اجتماعی و هر کانال دیگری که فکرش را بکنید. اما نکته اینجاست که در یک استراتژی موفق بازاریابی تمرکز بر روی تعداد محدودی کانال کافی است و بهتر جواب خواهد داد. کانال انتخابی یک بازاریاب باید متناسب با میزان پویایی و نوع فعالیت شرکت باشد. برای مثال، برای یک شرکت کمک به کسب و کارهای محلی مانند ما، شبکهی اجتماعی پینترست گزینهی جالبی برای بازاریابی به شمار نمیآید. من به شخصه ترجیح میدهم از راهکارهای محلی سئو استفاده کنم تا مشتری را از طریق گوگل و برنامه های Maps و Yelp پیدا کنم - ترور سامنر ، LocalVox
۴. داشتن تفکر بی طرف
معمولا بازاریابان، با ذوق و شوقترین کارمندان شرکت هستند. هر چند که این ذوق و شوق می تواند باعث ایجاد خلاقیت شود، با این حال یک بازاریاب باید بتواند بین هیجان درونی و کار خود تمایز ایجاد کند تا با داشتن دیدگاهی بیطرف، آنطور که باید کار کند، نه آنطور که امیدوار است - وسلی متیوز ، High Level Marketing
۵.توانایی راهاندازی کمپینهای بازاریابی قطرهای و تحلیل آنها
بازاریابی محتوا یک مهارت کلیدی است که منجر به نتیجه خواهد شد. یک بازاریابی قطرهای قوی مستلزم یک استراتژی اولیه است. در بازاریابی قطرهای، هدف یادآوری و معرفی مداوم محصول به مشتری است. یک دام بزرگی که در این نوع بازاریابی وجود دارد، گرفتار شدن در بازاریابی انبوه است. به این معنا که یک ایمیل را به عدهی زیادی ارسال کنیم بدون این که با مخاطب هیچ گونه ارتباطسازی اولیه انجام دهیم. در این نوع بازاریابی متغیرها و عوامل گستردهای دخیل هستند تا یک استراتژی درست را تعریف کنند. بازاریابی قطرهای زمانی نتیجهی فوقالعادهای خواهد داد که مبتنی بر هنر ارتباطسازی باشد- اران ایال، Sprinlgeap
۶. دارا بودن ترکیبی از خلاقیت و توانایی تحلیلگری
در بازاریابی دیجیتالی به دو عامل تفکر خلاق و ذهن تحلیلگر نیاز است. بنابراین ما به دنبال افرادی میگردیم که علاوه بر علاقهمند بودن، این تواناییها را نیز داشته باشند. خیلی از کارجویان جدید تنها روی یکی از این دو عامل تاکید دارند حال آن که در بازاریابی دیجیتال، آمیزهای از علم و هنر مطرح است. بازاریابی دیجیتال به ما اجازه میدهد که همه چیز، حتی خلاقانهترین کمپینها را ارزیابی کنیم و با استفاده از تحلیل و تجزیهی اطلاعات، برای آینده، یک استراتژی تعریف کنیم- کایلا واگنر- Revel Interactive
۷. توانایی در بیان تصویری و نوشتاری
امروزه رسانههای دیجیتال بر خلاف سابق، تصویر محور هستند؛ چرا که تصاویر قدرتمندتر از متون احساسات ما را درگیر میکنند. ترکیب مناسبی از دو عامل متن و تصویر، نقش بسیار مهمی در بازاریابی دیجیتال ایفا خواهد کرد - الکس فریز ، Track Marketing Group
۸. داشتن یک شخصیت دوست داشتنی
ارتباطسازی یکی از اجزای اولیهی بازاریابی دیجیتال است و یک شخصیت دوستداشتنی میتواند مفید و مثمر ثمر واقع شود. مردم زیادی هستند که تمایل دارند با ناشران، وبلاگنویسان، روزنامهنگاران و دیگر افراد مطرح، وارد ارتباط شوند. طبیعی است که یک شخصیت جذاب همیشه خواهان و طرفدار زیاد داشته باشد. فرض کنید که باید بین دو شخصیت کاملا مشابه، یکی را برای گفتگو انتخاب کنید: با نفر اول که صحبت می کنید، انگار که با دیوار حرف می زنید؛ اما شخص دوم معاشرتی و خونگرم است. کدام یک را برای گفتگو انتخاب خواهید کرد؟ یک بازاریاب باید قدرت حفظ روابطش با دیگران را داشته باشد تا بتواند یک شخصیت گیرا و جذاب از خود ارائه دهد. موضوعی که متاسفانه در اغلب موارد نادیده گرفته می شود - جاناتان لانگ، Domination Media
9. توانایی معرفی خود را داشته باشد
اگر شما به عنوان یک کارجو به من بگویید که درک عمیقی نسبت به رسانههای اجتماعی و برندینگ دارید، پس باید ثابت کنید که در معرفی خود هم توانمندی لازم را دارید. اولین چیزی که از مصاحبه شوندگان خود می خواهم این است که اطلاعات خودشان را از طریق یک رسانهی اجتماعی ارائه دهند تا از بین آنها فرد مورد نظر را انتخاب کنم. نحوهی انتخاب من به این شکل است که اسم کارجو را در پلتفرم مورد نظر جستجو میکنم و از دید مشتری، محتوای موجود را بررسی میکنم. شبکهی اجتماعی انتخاب شده باید قابلیت ارتباط با مشتری از طریق ارسال پیام یا تماس ویدیویی را فراهم کند و بازاریاب باید نسبت به برقراری این نوع ارتباط تسلط داشته باشد- آدام استیل، The Magistrate
10. توانایی در درک اختصار
مهم نیست کیفیت محصول شما تا چه حد خوب باشد! مهم توانایی شما در ارزشگذاری محصول است؛ به طوری که بتوانید در کمتر از ۱۴۰ واژه، کالا یا خدمات خود را به مشتری معرفی کنید. انتقال اطلاعات با حداقل پیام برای یک بازاریاب دیجیتال، هنر و مهارت است- نیکلاس هاس، Loot
11. توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات قابل اندازه گیری
در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری، برآورد هزینهی بازاریابی و تبلیغات، مهم و حیاتی است؛ چرا که دیگر، تفاوت درصد رشد، ملاکی برای موفق بودن یک محصول در بازار محسوب نمیشود. اکنون دورهی تصمیمگیری درست و شکار به موقع فرصتها است. مشاوران بازاریابی دیجیتال باید شایستگی و دانش عمومی خود را با ارائهی معیارهای علمی و استفاده از دادههای واقعی، اثبات کنند. حالا دیگر دورهی حدس و گمان بر اساس چند عدد و رقم پیش پا افتادهی میزان فروش گذشته است و رویکرد جدید با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل و اندازهگیری همراه شده است. بنابراین از یک مشاور جدید در این حوزه، انتظار داریم که توانایی استفاده از این امکانات را به منظور بالا بردن دقت و اطمینان کار داشته باشد - بلر توماس ، EMerchantBroker
12. داشتن مهارت گوش دادن
به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید توانایی ارتباطی بالایی داشته باشیم و بتوانیم برای ترویج سرویس یا محصول خود از کلمات، تصاویر، ویدیو و رسانههای اجتماعی استفاده کنیم. بازاریابی دیجیتال فرصتی برای متخخصان این حوزه است که به صحبتهای اقشار مختلف مردم، از مشتری گرفته تا مصرفکنندهی گوش دهند. این اقدام از طریق شبکههای اجتماعی و ابزارهای تحلیلگر امکانپذیر است. از این رو ما میتوانیم بازخورد مشتری را نسبت به محصول خود دریافت کنیم. همیشه در استخدام یک بازاریاب دیجیتال به دنبال این موضوع هستم که آیا میتواند حرف های مشتری را درک کند و بازخورد مناسبی نسبت به آنها داشته باشد- شالین دور، Chatter Buzz
13. داشتن سرعت عمل
یک بازاریاب دیجیتال باید بتواند در برابر تغییرات پیش آمده از خود انعطاف نشان دهد و با سرعت عمل تصمیم مناسب را بگیرد. نبود انعطاف در برنامهی کسب و کار باعث منحل شدن و ورشکستگی خواهد شد- میکی مایر ، JASH
14. آشنایی با طراحی
ارتباطسازی از طریق ارسال پیام کار بسیار مهمی است. با این حال، دنیای دیجیتال، دنیایی فراتر از واژگان و کلمات است. بخش بزرگی از بازاریابی دیجیتال به جلوههای بصری وابسته است. یک بازاریاب دیجیتال حداقل باید آشنایی مقدماتی با HTML، CSS و فتوشاپ را داشته باشد - دن ساپوزنیکوف- AdGate Media