"خیلی زود میلیونر شوید."
"تمام روز را پول درآورید."
"خیلی سریع به موفقیت برسید."
در این اوضاع بیمار اقتصادی، شنیدن یا دیدن چنین تیترهایی واقعا هیجانانگیز و جذاب است. این ایده که بدون نیاز به سرمایه و مهارت خاصی صاحب درآمد میلیونی شوید برای هر کسی میتواند امیدوار کننده باشد. شرایطی که با ادامهی کار معمول فعلی شاید هرگز به آن دست پیدا نکنید. شرکتهای معتبری در دنیا هستند که شیوهی فروش محصولات خود را از طریق بازاریابی شبکهای (یا همان نتورک مارکتینگ) انتخاب کردهاند. وقتی افراد وارد این عرصه میشوند سوالاتی در ذهنشان شکل میگیرد: "واقعا میتوانم دوستانم را به بازاریابی شبکهای دعوت کنم؟" "واقعا قرار است از این روش به درآمد برسم؟" "از کجا معلوم که کلاهبرداری نباشد؟"
اگر به شما هم پیشنهاد کار در بازاریابی شبکهای شده است و مردد هستید که وارد این عرصه بشوید یا نه، پاسخ این سوالها را پیدا کنید.
۱. بالاسری شما چه کسی است؟و بالاسری او چه کسانی هستند؟ در مورد کسی که شما را به این کار دعوت کرده است چه میدانید؟
۲. آیا میتوانید به حرفهای اعضای بازاریابی شبکهای اعتماد کنید؟ به نظر شما حرفهای آنها واقعیت دارد یا یک سری داستان ساختگی است؟ در مورد بنیانگذاران این شرکت چه میدانید؟ آیا آنها در شغل قبلی خود هم معتبر و موفق بودهاند؟
۳. محصول شرکت چیست؟ آیا مشابه همان چیزی است که در فروشگاههای خرده فروشی پیدا میشود یا به روش بازاریابی سنتی فروخته میشود؟ رقیبان این محصول، چه محصولاتی هستند؟ چگونه میتوانید مشتری را برای خرید چنین محصولاتی تشویق کنیذ؟ چنانچه تجربهی فروش ندارید انتظار این را نداشته باشید که یک شبه به یک فروشندهی ماهر تبدیل شوید. شما قرار است محصول خود را تبلیغ کنید پس باید قبل از هر چیز کیفیت محصول را باور کرده باشید.
۴. چه زمانی شروع به کسب درآمد میکنید؟ فریب این حرف را نخورید که ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد. اگر محصول واقعا در بازار تقاضا داشته باشد باید ظرف چند هفته به درآمد برسید. البته به دست آوردن درآمد زیاد داستان دیگری محسوب میشود. در ابتدا نیاز دارید که به بازاریابی شبکهای به عنوان کاری پارهوقت نگاه کنید و به کار فعلی تکیه کنید. آیا واقعا میتوانید با این شرکت کار کنید؟
۵. محصول شرکت در کجا تبلیغ شده است و شما در چه فضایی میتوانید تبلیغش کنید؟ آیا شرکت برای افزایش تقاضای محصول، تبلیغاتی برای آن انجام میدهد؟ چه محدودیتهایی برای تبلیغ کردن شما وجود دارد؟ برای مثال آیا مجاز هستید که محصول را در فضای مجازی تبلیغ کنید؟در جواب این پرسشها، پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. بلکه یک ارزیابی کلی از این شغل را در اختیار شما قرار میدهد. برای مثال فردی که روحیهی رقابت طلبانهای دارد بهتر است با شرکتی وارد همکاری شود که قوانین آن منعطفتر بوده و محدودیتها در آن کمتر است حال آن که برای عدهای دیگر شرکتی مناسب است که قوانین آنها مرز و محدودهی مشخصتری داشته باشند.
۶. شما چطور انتخاب شدید؟ بازاریابی شبکهای چگونه به شما معرفی شد؟ صرفا به درآمد آن اشاره شد یا آن را به عنوان یک فرصت کاری شناختید؟ راه اخلاقی برای ساخت یک مجموعه چیست؟ به نظر شما صحیح است که اول کالا را به مشتری بفروشید و بعد او را زمینهسازی کنید که وارد بازاریابی شبکهای شود؟
۷. چرا بازاریابی شبکهای؟ پاسخ این پرسش از همه مهمتر است. اگر دلیل شما این است که بازاریابی شبکهای به شما کمک میکند تا از کمبود شدید پول نجات پیدا کنید، این کار را فراموش کنید. اگر فکر میکنید که با بازاریابی شبکهای قرار است ظرف یک سال ثروتمند شوید، ذهنیت خوبی است اما روی آن حساب چندانی باز نکنید. تنها در صورتی که محصول را باور دارید امکان موفقیت پیدا خواهید کرد.
همانطور که گفتیم جواب مطلقا درست یا نادرستی برای هیچکدام از این سوالات وجود ندارد. هدف آن است که با دید باز این مسیر را انتخاب کنید. افراد زیادی از طریق بازاریابی شبکهای به پول زیادی رسیدند و افراد زیادی هم فقط وقت و سرمایهی خود را در این راه هدر دادند.
نظر شما دربارهی این کسب و کار چیست؟ آیا در ایران جواب میدهد و آیندهی روشنی خواهد داشت؟