سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) عبارت است از تغییر یک سری عوامل داخلی و خارجی مربوط به وب سایت به طوری که باعث ارتقا رتبه آن در موتورهای جستجو گردد. در این مقاله به سوالات رایج در انجام سئو پرداخته می شود.
۱) اگر به تازگی با سئو آشنا شده باشم از کجا باید شروع کنم؟
در صورتی که به تازگی با مقوله سئو آشنا شده اید و تمایل به کسب موفقیت سریع دارید باید روی کلید واژه های چند کلمه ای و طولانی تر کار کنید. کلید واژه های تک کلمه ای تعداد جستجوی زیادی دارند ولی میزان تبدیل جستجوگران به مشتریان بالقوه در این کلید واژه ها کمتر است. کلید واژه های با جستجوی بیشتر برای ارتقا رتبه وب سایت با این کلمات کار بیشتری می طلبد پس باید تمرکز بر روی کلید واژه های طولانی تر برای رسیدن به نتیجه سریع تر و همچنین تبدیل تعداد بازدید کنندگان بیشتر به مشتریان بالقوه باشد.
۲) منظور از “Author“rel= چیست و چه کاربردی دارد؟
منظور از این عبارت اطلاع رسانی نویسنده مطالب است. ممکن است تاکنون در هنگام جستجو در گوگل متوجه ظاهر شدن عکس نویسنده مطلب در کنار نتیجه جستجو شده باشید. در صورتی که نویسنده مطلب ، در وب سایتی که مطلب در آن درج گردیده است لینک پروفایل خود در گوگل را قرار دهد و در انتهای آدرس پروفایل خود در گوگل عبارت “Author” rel= را درج نماید گوگل ، نویسنده مطلب را تشخیص داده و عکس پروفایل نویسنده در نتایج جستجو ظاهر می گردد.
اقداماتی که به منظور ظاهر شدن عکس نویسنده در نتایج جستجو باید انجام شوند عبارتند از :
الف) یک حساب کاربری در گوگل پلاس داشته باشید و پروفایل خود را کامل کنید.
ب) از این لینک برای ارتباط پروفایل با وب سایت استفاده کنید: https://plus.google.com/authorship
ج) منتظر بمانید تا مطلب در گوگل ایندکس شود. این روند ممکن است یک هفته یا بیشتر به طول بینجامد.
۳) چه نوعی از محتوا بازاریابان باید برای انجام بهینه سئو ایجاد نمایند؟
امروزه موتورهای جستجو رفتار کاربران اینترنتی را ملاک ارزش گذاری مطالب می دانند. در ایجاد مطالب باید هدف اصلی مخاطب باشد و ارتقا رتبه در موتورهای جستجو در اولویت بعدی پس از توجه به مخاطب قرار گیرد. مطلبی که پس از ایجاد به تعداد فراوان در شبکه های اجتماعی گوناگون اشتراک گذاری می شود و کاربران از خواندن آن لذت می برند و مشارکت فراوانی در مورد آن دارند در موتورهای جستجو نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. این مطلب می تواند محتوای متنی یا بصری باشد ولی مهم کیفیت محتوای ایجاد شده است.
۴) آیا روش انجام سئو برای شرکت های بزرگ با شرکت های کوچک متفاوت است؟
اصول انجام سئو برای شرکت های بزرگ و کوچک یکسان است ولی شرکت های بزرگ مسلما منابع بیشتری در اختیار دارند. ممکن است در شرکت های کوچک فقط به تولید محتوای متنی پرداخته شود ولی محتوای ایجاد شده در شرکت های بزرگ ممکن است به صورت ویدئو ، محتوای تصویری ، نظرسنجی و انواع دیگر محتوا باشد. باید از محتوای موجود حداکثر استفاده را نمود. اقدام به بارگذاری ویدئوها در شبکه های اجتماعی و سایت های اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتیوب نمود و یا کاتالوگ الکترونیکی برای وب سایت ایجاد کرد و در وب سایت های مرتبط منتشر نمود.
۵) بهترین روش انجام لینک بیلدینگ کدام است؟
لینک بیلدینگ فرایند افزایش تعداد لینک های بازگشتی به وب سایت است به طوری که باعث ارتقا رتبه وب سایت در موتورهای جستجو گردد. لینک بیلدینگ تنها به معنی ایجاد لینک نیست بلکه ایجاد رابطه مد نظر است. سعی کنید در محتوای ایجاد شده توسط خود از وب سایت های دیگر استفاده نمایید و به این وب سایت ها لینک بازگشتی دهید و با وبمسترهای آن ها در ارتباط باشید و از آن ها نیز بخواهید که از مطالب وب سایت شما استفاده نمایند و به وب سایت شما لینک دهند. البته لازمه این کار ایجاد محتوای با کیفیت است به طوری که ارزش استفاده و ارجاع از طریق لینک دادن را داشته باشند.
۶) تاکتیک های سطحی و ناقص در انجام سئو کدامند؟
استفاده از هر تاکتیکی در سئو به طوری که جستجو کننده پس از انجام جستجو به نتیجه دلخواه خود نرسد می تواند نوعی از تاکتیک سطحی در انجام سئو باشد. نمونه ای از این تاکتیک های نادرست عبارتند از :
– استفاده بیش از اندازه از کلید واژه ها در محتوا و آدرس URL صفحه
– ذکر بیش از حد تعداد برچسب ها در مطالب وبلاگ
– خرید لینک
– انتشار محتوای بی کیفیت