با سر زدن به فروشگاهها میتوان مشتریانی را دید که سبدهای خود را پر از کالاهای گوناگونی میکنند که شاید در لیست اولیهی خرید آنها حضور نداشتهاند. اما این فروشگاهها چگونه شما را به خرید بیشتر ترغیب میکنند و کیف پول شما را خالیتر از آنچه هست میکنند؟
۱. چیدمان کالاها در فروشگاه
تا کنون فکر کردهاید چرا کالاهایی که شما به دنبال آن هستید دور از دسترس قرار گرفتهاند و باید از بخشهای مختلف عبور کنید تا به کالای مورد نظر برسید؟ مجبور کردن شما به عبور از بخشهای مختلف فروشگاه به معنای وسوسهی بیشتر شما به خرید است. در نتیجه کالاهای دیگر هم شانس دیده شدن و خرید از طرف شما را دارند.
۲. تست محصولات
حتما موقع خرید با افرادی مواجه شدهاید که نمونهای از محصول را به شما میدهند، این کالاها میتوانند جزو مواد خوراکی، مواد آرایشی بهداشتی یا کالاهایی دیگر باشند. بدین طریق این افراد شما را با کالاهای جدید آشنا میکنند و احتمال خرید شما در چنین مواقعی بالا میرود، انگار شما مجبور به خرید خواهید شد.
۳. کمک در خرید
راهنمایی و کمک مشتریان در خرید یکی از روشهایی است که فروشندگان به کار میگیرند تا مشتریان خرید بهتری را تجربه کنند. به عنوان مثال در فروشگاههای اپل همیشه یک نفر در کنار در ورودی حاضر است و به شما در پیدا کردن محصول کمک میکند، هنگام مشاهده محصول نیز همواره یک نفر به عنوان راهنما کنار شما خواهد بود. این روش چیزی فراتر از ارتباط با مشتری است و عملا شرکت خود را در کنار مشتری احساس میکند.
۴. تشویق شما به صبر کردن
زمانی که شما بعد از طی کردن راهروهای بسیار و عبور از بخشهای مختلف به کالای مورد نظر خود میرسید، فروشگاهها سعی میکنند که شما را در همان بخش نگه دارند و با دادن انواع محصولات برای تست، طیف وسیعی از محصولات مشابه و راهنماییها باید وقت زیادی را در آن بخش بگذرانید. به این وسیله شما بیشتر فکر میکنید و احتمالا بیشتر از چیزی که نیاز دارید خرید میکنید.
۵. قرار دادن محصولات ویژه در انتهای راهرو
معمولا در انتهای هر راهرو قفسههایی وجود دارند که محصولات مهم و البته پرطرفدار قرار میگیرند. با قرار دادن این قفسهها در انتهای هر راهرو، باید از کل راهرو عبور کنید و کالاهای بیشتری ببینید، وسوسه شوید و سبدتان پرتر شود.
۶. بستهبندی جذاب
دفعهی بعد که وارد یک فروشگاه شدید به قفسهی کالاها توجه بیشتری کنید. معمولا فروشگاهها با بستهبندی جذاب و قیمتگذاریهای متفاوت سعی در جلب نظر شما دارند. کالاهایی که کمتر برای فروشگاه اهمیت دارند از این شیوه مستثنی میشوند و معمولا با بستهبندیهای معمولی و در قفسههای پایینی قرار دارند. به عنوان مثال در اسباببازی فروشیها محصولات در قفسههای پایینی با بستهبندیهای خاص و در حوزهی دید یک کودک چیده میشوند.
۷. چیدمان کالاها در قفسهها
نحوهی چیدمان کالاها در قفسهها و در کنار هم یکی از مهمترین فعالیتهای فروشگاه به شمار میرود که نقش مهمی در تعیین رفتار شما خواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید که در حال مشاهدهی یک لباس هستید و چشم شما به لباسی ارزانتر میافتد، احتمالا به خرید کالای ارزانتر تشویق میشوید. اما با انتخاب کالای جدید، لباسی ارزانتر مشاهده میکنید و برای خرید باید وقت بیشتری صرف کنید.
۸. عوامل محیطی
فراهم کردن محیط برای خرید یکی از وظایف فروشگاهها به شمار میرود. پخش موزیک در فضای فروشگاه و حتی بویی که در سالن استشمام میکنید بر رفتار خرید شما تاثیر گذار است. در بخش وسایل کودک معمولا بوی پودر بچه به مشام میرسد و در سالن محصولات فناوری موزیک با ریتمهای تند پخش میشود که احتمالا شما را برای خرید ترغیب میکند.
۹. سبدهای بزرگ
دفعهی بعد که خرید زیادی ندارد، از سبدهای بزرگ استفاده نکنید. با دیدن خرید اندک خود و مقایسهی آن با اندازهی بزرگ سبد به برداشتن کالاهای دیگر وسوسه میشوید.
۱۰. خرید لوازم جانبی
فروش لوازم جانبی یکی ازروشهای کارآمد برای فروشگاهها در جهت افزایش حاشیهی سود به شمار میرود. این اتفاق به خصوص در فروش لوازم الکترونیکی به طور کامل قابل مشاهده است. حتما بارها تلویزیون یا گوشی موبایل خریداری کردهاید و تجربهی انتخاب طیف وسیعی از لوازم جانبی همراه آنها را نیز داشتهاید. فروشندگان با معرفی لوازم جانبی سعی در ترغیب شما در خرید و خرج پول بیشتر را دارند.
اگرچه فروشگاهها تمام سعی خود را میکنند که بهترین تجربهی خرید را داشته باشید ولی هدف اصلی آنها خرج کردن بیشتر شما است. بنابراین با دانستن ترفندهای آنان میتوان مدیریت بهتری بر روی هزینههای خود داشت.