وقتی برای یک مصاحبهی کاری پا به یک سازمان یا شرکتی میگذارید، باید نهایت تلاش خود را کنید تا اولین ملاقات به خوبی برگزار شود. چرا که برخورد اول در تصویر ذهنی طرف مقابل بسیار موثر است.
صرف پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کننده، نمیتوانید تاثیر مطلوبی در ذهن وی بگذارید. بنابراین لازم است رفتار حرفهای هم از خود نشان دهید.
اشتباهات کوچک و زیادی وجود دارند که ممکن است توسط یک مصاحبه شونده انجام شود و هزینهی گزافی بابت آن اشتباه به ظاهر ناچیز بپردازد.
در ادامه به معرفی لیستی از ۱۷ اشتباه ممکن در مصاحبههای شغلی خواهیم پرداخت:
۱. برانگیختن حس ترحم کارفرما برای گرفتن موقعیت شغلی
یک کارفرما از تجربهی خود در استخدام افراد میگوید: «اگر فردی در مصاحبهی کاری به من بگوید که به این شغل احتیاج شدیدی زیادی دارد، فرم درخواست کارش را سریعا در سطل زباله خواهم انداخت. زیرا افرادی که هنگام استخدام زیاد التماس میکنند، کارکنان پرحاشیه و مشکل داری خواهند بود.»
کارفرمای دیگری در تایید این نظر میگوید: «بعضی از افراد به زور حالت گریه و زاری به خود میگیرند حال آن که این کار باعث میشود که بی دست و پا جلوه کنند و شرکت تمایلی برای استخدام آنها نخواهد داشت.»
به بیانی صریحتر به این گونه افراد باید گفت: "اینجا محل کسب و کار است نه یک موسسهی خیریه!"
۲. طولانی شدن دورهی تحصیل بدون هیچ تجربهی کاری در رزومه
یک وکیل با لحنی گلهمندانه میگوید که دیدن رزومههای افراد بالای ۲۶ سال که هیچگونه سابقهی کاری (حتی پرستاری کودک) ندارند، خوشایند نیست. وی در ادامه میگوید: «به عنوان کسی که از ۱۶ سالگی سر کار رفته است، بر این باورم کسی که تا اواخر دههی ۲۰ زندگی خود هنوز هیچ شغلی را تجربه نکرده است همچنان در عالم کودکی باقی مانده است.»
۳. فرستادن والدین برای درخواست کار
یکی از افراد واسطه بین بخش منابع انسانی و کارجویان شاهد این صحنه بوده است که بعضی از افراد، والدین خود را به جای خود فرستادهاند تا آنها برای فرزندانشان تقاضای شغل کنند.
کارفرمایان در چنین شرایطی مشابه این حالت پاسخ میدهند: "وقتی شما حاضر نیستید به خودتان زحمت بدهید و در مصاحبه مستقیما شرکت کنید، پس ما هم خودمان را برای جدی گرفتن شما اذیت نخواهیم کرد."
۴. وجود غلطهای املایی در رزومهی کاری
کارفرمای یک شرکت میگوید: به محض دیدن یک غلط املایی، رزومه را به دورترین نقطه پرتاب خواهم کرد!
او در ادامه میگوید: "طبیعتا همهی ما اشتباه میکنیم. اما اگر شما برای تنظیم یک رزومهی ساده و مهم به اندازهی کافی زمان صرف نکنید، پس به درد همکاری با ما نمیخورید."
۵. دروغ گفتن
دروغ یکی از بزرگترین اشتباهات کارجویان است.
یک باور عمومی میگوید: لازم نیست در ۱۰۰ درصد مواقع، ۱۰۰ درصد راستگو باشید. ضمن این که به شما توصیه میشود در جلسهی مصاحبه پاسخهای صادقانه بدهید. البته قرار نیست این صداقت برای شما گران تمام شود پس در صداقت خود، در موارد قابل اغماض عرف جامعه را هم در نظر بگیرید.
۶. گذاشتن مطالب و پستهای نامناسب در شبکههای اجتماعی
این احتمال را در نظر بگیرید که کارفرمایان شما پس از مدتی بخواهند شما را از طریق شبکههای اجتماعی ارزیابی کنند. پس چنانچه مطلب نژادپرستانه یا پست نامناسبی نوشتهاید، ممکن است از دامنهی انتخابی آنها خارج شوید.
حتی اگر پروندهی شما در شبکههای اجتماعی تمیز است و مطلب موردداری نگذاشتهاید، باز هم بهتر است که مطالب را در حالت خصوصی قرار دهید.
۷. دیر رسیدن به جلسهی مصاحبه
بنا به اظهار نظر یکی از مصاحبه کنندگان، "افرادی که به جلسهی مصاحبه دیر میرسند جای تعجب ندارد که نتوانند در شغل مورد نظر استخدام شوند!"
دیر رسیدن به جلسهی مصاحبه این ذهنیت را در رئیس یا سازمان ایجاد میکند که شما توانایی مدیریت کردن زمان را ندارید.
۸. پوشیدن لباس نامناسب
لباس نامناسب شخصیت شما را زیر سوال میبرد و گاهی نوعی بی احترامی تلقی میشود. از طرفی وقتی در جلسهی مصاحبه لباس نامناسب بپوشید، احتمالا در زمان کار هم لباس مناسبی نخواهید پوشید.
۹. ترس و دلهره در هنگام مصاحبه
خیلی از کارفرمایان از مصاحبهشوندهی ترسو و خجالتی بیزار هستند. آنها ترجیح میدهند که مصاحبهشونده به راحتی صحبت کند و چنانچه سوالی دارد، آن را با صدایی رسا و واضح مطرح کند.
به بیانی روشنتر، یک مصاحبهشوندهی حرفهای به طرز فکر طرف مقابل در مورد صحبتهای خود اهمیت نمیدهد و خود را به هیچ عنوان نمیبازد.
یکی از کارفرمایان بر این باور است: "برای من اهمیت چندانی ندارد که پاسخهای مصاحبه شونده ۱۰۰ درصد راست و درست باشند. آنچه بیشتر برای من مهم است، تسلط او در صحبت کردن و کنترل شرایط است."
۱۰. اغراق کردن در رزومه
هیچگاه در تنظیم رزومهی خود اغراق و زیادهگویی نکنید چرا که یک سرپرست یا مدیر ارشد حرفهای در ۹۰ ثانیهی نخست مصاحبه به صحت و سقم ادعاهای شما پی خواهد برد.
۱۱. استفاده از ایمیل با عنوان نامناسب
بعضی از افراد اسمهای عجیب و غریبی روی آیدی مربوط به ایمیل خود میگذارد. بعضی دیگر هم هنوز از سرویسهایی چون AOL یا Hotmail استفاده میکنند که سرویسهایی منقضی محسوب میشوند.
بهترین ایمیل برای ارائه به شرکت، ایمیلی است که در آن از نام خود استفاده کرده باشید و متعلق به سرویس Gmail باشد.
۱۲. صحبت کردن در مورد دین و مذهب
شکی نیست که "هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد." اگر شما مدیر یک مجموعهی مذهبی در دوران دانشگاه خود بودهاید، خوب است که آن را در رزومهی خود قید کنید اما نیازی نیست که روی این مسئله تاکید مداوم داشته باشید.
۱۳. اظهار نظر منفی در مورد کارفرمای گذشته
مدیر یک شرکت میگوید: "اگر یک فرد جویای کار از رئیس قبلی خود بدگویی کند، به هیچ عنوان او را استخدام نخواهم کرد. چرا که این افراد معمولا در حال کشمکش با مدیریت یا دیگر کارکنان هستند."
چند نمونه از نظرات منفی که کارجویان دربارهی مدیر سابق خود گفتهاند، عبارت هستند از "رئیس قبلی من بیعرضه بود"،"رئیس من همیشه بین کارمندانش تبعیض قائل میشد"، "رئیس من هیچ وقت به من مرخصی نمیداد" یا "بین همکاران شرکت قبلی ماجراها و درگیریهای زیادی بود."
این گونه گله و شکایتها ممکن است در وهلهی اول خودمانی به نظر برسد اما بدگویی کردن پشت سر مدیر و همکاران قدیمی نوعی بی ملاحظگی محسوب میشود.
۱۴. ارسال درخواست کاری خود برای کار در شرکت جدید از ایمیل شرکت فعلی
این اقدام کارفرمایان را گیج میکند. چرا که آنها با خود میگویند که اگر این فرد تعهد کاری داشت، در ساعت کاری خود به جای رسیدگی به وظایفش، درخواست کاری جدید ارسال نمیکرد. علاوه بر این، حتی اگر برای مصاحبه هم دعوت شوید، برای بار دوم با شما تماسی گرفته نخواهد شد.
۱۵. خاموش نکردن تلفن همراه
در جلسهی مصاحبه، حتما و حتما باید گوشی شما خاموش باشد. مگر این که یک تماس ضروری در رابطه با مسئلهی مرگ و زندگی داشته باشید. در این حالت هم باید مصاحبه را به وقتی موکول کنید که ذهنتان درگیر و آشفته نباشد.
چنانچه در حین مصاحبه منتظر یک تماس نسبتا اضطراری هستید، مصاحبه کننده را در جریان بگذارید.
۱۶. بوی بد دهان یا بدن
شما دوست ندارید که اولین احساس دیگران بعد از برخورد با شما این جمله باشد: "وای! چه بوی گندی میداد."
لازم نیست قبل از مصاحبه یک شیشه عطر را روی خود خالی کنید. سعی کنید دهانتان رایحهی نعناع داشته باشد و از خوردن غذاهای بودار پرهیز کنید.
۱۷. گرفتن سلفی در سالن انتظار
اگر آنقدر وقتشناس هستید که زودتر از موعد به قرار کاری رسیدهاید، در زمان انتظار از گرفتن عکس سلفی در لابی شرکت خودداری کنید.
بازی کردن با تلفن همراه در زمان انتظار برداشت ذهنی خوبی از شما ایجاد نخواهد کرد. در این مدت، بهتر است رزومهی خود را بررسی کنید، با منشی صحبت کوتاه و مودبانهای داشته باشید و بی سر و صدا رفت و آمد افراد را تماشا کنید.