اگر کمی به سئو سایت خود اهمیت داده و یا گشتی در فروم های تخصصی زده باشید حتما با عبارت google sandbox یا سندباکس گوگل برخورد کرده اید. سندباکس گوگل قبل از هر چیز یک تئوری تجربی است! یعنی بر خلاف الگوریتم هایی مثل پاندا و پنگوئن، مدیران گوگل هیچ گاه وجود آن را تایید یا تکذیب نکرده اند.
گوگل سندباکس در واقع توضیحی برای پیشرفت کند دامنه های جدید می باشد. براساس sandbox گوگل، بعد از راه اندازی یک دامنه جدید شما تا مدتی (بین 1 تا 4 ماه) در سندباکس قرار داده میشوید تا گوگل از کیفیت محتوای شما مطمئن شده و زمینه اصلی کار شما را مشخص نماید.
سندباکس در واقع همان زمین های بازی شنی کوچکی است که کودکان زیر 4 سال را در آن قرار میدهند تا در امنیت به بازی با یکدیگر مشغول شوند. استفاده از این عبارت نیز به دلیل آن است که سندباکس گوگل تنها برای دامنه های جدید و به نوعی خردسال فعال میشود.
زمانیکه گوگل شناخت کافی نسبت به سایت شما و محتوای آن کسب کند، از سندباکس خارج شده و جایگاه اصلی خود را پیدا خواهید کرد. کارهای زیادی را میتوان برای کاهش این دوره انجام داد که مهمترین آنها ارائه محتوای با کیفیت با زمان بندی مشخص، فعالیت در شبکه های اجتماعی و کسب لینک های معتبر و مرتبط هستند.
سندباکس گوگل چه کاربردی دارد؟
شاید مهمترین سوال آن باشد که سندباکس چرا توسط گوگل اجرا میشود؟ اوایل سال 2004 و با تغییرات اساسی در الگوریتم های گوگل sandbox نیز مطرح شد، هدف اصلی گوگل جلوگیری از پیشرفت سریع سایت های اسپمر در نتایج گوگل بوده است. با استفاده از این روش دیگر نمیتوان یک سایت جدید را به سرعت در صف اول نتایج گوگل قرار داد و هر روز استراتژی های مختلف را برای فریب الگوریتم ها امتحان کرد.
با این وجود بسیاری از سایت های تازه تاسیس همچنان شانس حضور در نتایج گوگل و جذب بازدیدکننده را دارند، پیشرفت شما در دوره سندباکس زیاد نیست ولی شاهد تغییراتی در جایگاه خود برای عباراتی خاص و افزایش تدریجی تعداد بازدیدکنندگان سایت می باشید. در صورت مشاهده جهش ناگهانی در بازدید سایت خود (معمولا در یک روز به دو برابر میرسد) میتوانید امیدوار باشید که از sandbox خارج شده اید.
توجه داشته باشید که سندباکس گوگل جزو الگوریتم های تنبیهی نبوده و به معنی اسپم شناخته شدن سایت شما نمی باشد، بلکه راهی برای جلوگیری از رشد قارچ گونه اسپمرها در فضای اینترنت است. قرار گرفتن در سندباکس گوگل 100 درصد نیست و سایت های زیادی هستند که با این مشکل مواجه نمیشوند.
از کجا بفهمیم که در سندباکس گوگل هستیم؟
برای آنکه تشخیص دهیم جایگاه نامناسب ما در کلمات کلیدی بدلیل سندباکس بوده است یا جریمه های گوگل، باید بفهمیم که آیا در همه عبارات جایگاه مناسبی نداریم یا تنها در برخی کلمات خاص. قبل از هرچیز با استفاده از عملگر :site آدرس دامنه مورد نظر را در گوگل جستجو کنید. اگر هیچ نتیجه ای یافت نشد یعنی بطور کلی گوگل سایت شما را ایندکس نکرده است و شانسی برای جذب بازدیدکننده نخواهید داشت، اما اگر گوگل صفحات زیادی از سایت شما را ایندکس کرده و در عبارات مورد نظر خود جایگاه خوبی ندارید احتمالا در سندباکس قرار گرفته اید و فعلا باید شن بازی کنید!
بسیاری از وبمستران هستند که بعد از یک فعالیت چند ماهه و یا چند ساله با افت ناگهانی بازدید و کاهش رتبه در نتایج گوگل مواجه میشوند و فکر میکنند که دچار سندباکس شده اند. اشتباه نکنید، این اتفاق تنها برای دامنه های جدید روی میدهد و اگر شما یکبار وارد سندباکس شده و از آن خارج شده اید هیچ گاه دوباره به آن وارد نمیشوید. در این شرایط به احتمال زیاد سایت شما توسط یکی از الگوریتم های گوگل جریمه شده و باید دلیل اصلی این افت ناگهانی را جستجو کنید.
ماه عسل گوگل
یکی دیگر از مشکلات وبمستران و سوالات همیشگی وبمستران در فروم های تخصصی آن است که چرا سایت من در یک ماه اول راه اندازی پیشرفت چشمگیری داشته و در صدر نتایج بوده ولی الان جایگاه من به یکباره افت کرده است؟!
اصطلاح ماه عسل گوگل یا google honeymoon نیز برای سایت های تازه تاسیس بکار گرفته میشود ولی این مسئله حتی برای سایت های قدیمی و صفحات تازه منتشر شده نیز صدق میکند.
در ماه عسل گوگل شما با انتشار یک مطلب جدید خیلی سریع جایگاه خوبی برای عبارت مورد نظر خود کسب میکنید و برای دو روز تا یک هفته همه چیز خوب است ولی ناگهان جایگاه شما به رتبه 20، 60 و یا حتی 200 سقوط میکند. دلیل اصلی این امر توجه گوگل به محتوای تازهو شانس دادن به رقبای جدید است.
در ماه عسل گوگل شما برای مدت کوتاهی جایگزین یکی از رتبه های بالا در نتایج گوگل میشوید و در این مدت روبات های گوگل برخورد کاربران با سایت شما رو بررسی میکنند، تعداد کلیک کاربر روی لینک شما و میزان ضریب خروج سایت شما عوامل مهمی هستند که بر رتبه نهایی شما تاثیرگذار خواهند بود.
در این مدت گوگل علاوه بر الگوریتم های خود میزان استقبال کاربران از صفحه شما را تحت نظر گرفته و در پایان جایگاه اصلی شما را تعیین خواهد کرد. بسیاری از افراد فکر میکنند که پیشرفت خوبی داشته اند ولی به یکباره سایت آنها جریمه شده است، در حالیکه جایگاه واقعی آنها از ابتدا همین بوده است.
بالاخره سندباکس یا ماه عسل؟!
تفاوت های اساسی میان ماه عسل گوگل و سندباکس وجود دارد. ماه عسل ممکن است در هر زمانی رخ دهد و مربوط به یک صفحه خاص و جدید از سایت شما میشود ولی سندباکس تنها در ابتدای راه اندازی وبسایت تاثیرگذار بوده و تمام صفحات سایت شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
هردوی این روش ها نظارتی بوده و هدف اصلی آنها تعیین جایگاه واقعی شما در نتایج گوگل می باشد. مهمترین درسی که از این مقاله میتوانید بگیرید آن است که:
راه اندازی یک وبسایت جدید نیازمند تلاش و صبر بسیار است، به موفقیت های کوچک دل نبندید و با شکست های مقطعی ناامید نشوید. براساس اصول سئو حرکت کنید و از روش های جانبی و فریبنده به شدت پرهیز کنید تا بتوانید در پایان یک دوره 6 ماهه تحلیل درستی از عملکرد خود داشته باشید.