بسیاری از مدیران فکر میکنند فروش فوقالعاده یعنی کاهش قیمتها برای فروش بیشتر.
ولی فروش فوقالعاده میتواند شامل تعدادی از اهداف استراتژیک مانند هدفگیری بخشهای بازاری خاص، گسترش تصاویر برند، پشتیبانی از ابتکارات استراتژیک و افزایش فروش باشد. بازاریابی ترویجی از تاکتیکهای انگیزشی، برای افزایش فعالیتهای توزیعکنندگان کالا، نمایندگان فروش و مشتریان یا مصرفکنندگان نهایی استفاده میکند.
زیبایی ترویج فروش در این است که این روشها نتایج سریع و اغلب قابل اندازهگیری ایجاد میکنند. ترویج به طور ذاتی با تشویق افراد برای خرید کالا، شرکت در قرعهکشیها خورده است.
به خاطر داشته باشید که موفقیت هر ترویجی به کیفیت اجرای آن بستگی دارد. اگر فروشندگان نهایی شما درک نکنند که راهکار نقطه فروش چطور کار میکند بهترین تلاشهای شما میتواند بیهوده باشد.
گام اول، درک اهداف برند، کالاها، پیشنهاد فروش منحصربهفرد و مشتریان شما میباشد. راه اندازی مسابقه با جایزه! مسابقات هنوز ابزار ترویج مهمی هستند، حتی اگر استفاده از آنها با وجود جوایز بزرگ یک میلیون دلاری، بختآزماییهای بیارزشی به نظر برسد.
این مسابقات برنامههایی نظیر مشخص شدن سریع برندگان با باز کردن بستهبندی محصول، مقایسه دو عدد که یکی توسط فروشنده اعلامشده و دیگری در محصول درجشده، جمع کردن چند مورد از داخل جعبه محصولات در خریدهای مکرر، برنامههای داخل فروشگاهی، مسابقات تلفنی رادیویی، شماره کدهای اینترنتی و موارد دیگری از این قبیل را در بر میگیرد.
میتوانید جوایزی بسیار کوچک یا یک جایزه بزرگ داشته باشید. به طور ایده آل، میتوانید تعدادی جایزه کوچکتر و یک جایزه اصلی داشته باشید. برای ارزش ترویجی میتوانید، بر یک جایزه چشمگیر به جای تعداد زیادی از جوایز کوچک تمرکز کنید. فست فودها استثناء هستند. قرعهکشیها و مسابقات میتوانند زمانی که شما هیچچیز جدیدی برای تبلیغ ندارید، توجه افراد را به محصول جلب کنند. در صورت مدیریت مناسب، این روشها میتوانند تلاشهای برند سازی استراتژیک شما را تقویت کنند.
قرعهکشیها و مسابقات میتواند به ساخت فهرستی از علاقهمندان کمک کند. از این فهرست میتوان در برنامههای بازاریابی بعدی استفاده کرد. تبلیغ در محل فروش ترویج در محل فروش، میتواند با به نمایش گذاشتن اطلاعات طراحیشده انجام شود و توجه مشتری را جلب کند.این نوع ترویج بر فروشندگان متکی است و آنها هستند که باید اعلامیه را در مکان مناسبی از فروشگاه در معرض دید قرار دهند.
با تبلیغات مناسب، فروشندگان را ترغیب کنید تا از برنامه ترویجی حمایت کنند. بازگرداندن پول؟ مشتریان امروز به دنبال لذت آنی هستند و اغلب صبر لازم برای انجام مراحل دریافت بخشی از مبلغ خرید را ندارند. در صورتی که پیشنهاد استرداد وجه یا کاهش قیمت مبتنی بر عملکرد گذشته را بدهید ممکن است از «فروش هدایتشده به وسیله کاهش قیمت» که مشتریان هرگز آن را دریافت نمیکنند، سود ببرید.
این روش میتواند هزینههای برنامه را کاهش دهد. این کار را به کمک کاهش دفعات ارائه پیشنهاد کاهش قیمت، اجرای آن هر بار فقط در یک منطقه، تنظیم تاریخ انقضاء زودهنگام، درخواست خریدهای چندگانه و تنظیم محدودیت یک عرضه به هر خانواده، انجام داد.
برخی خردهفروشان در برابر استرداد وجوه به دلایل مختلف مقاومت میکنند. برخی احساس میکنند که این کار با برند سازی قیمتهای پایین متناقض است درحالیکه بقیه باور دارند که استرداد وجوه از ارزش تصویر ذهنی سطح بالا میکاهد. قصد تخفیف ندارید؟ هر شرکتی میتواند با ارائه تخفیف نامناسب به درماندگی برسد.
سؤال این است که چطور تخفیف بدهیم که باعث فروش شده و سود بالاتری ایجاد کند. پاسخ خریداران به تخفیفات، به سه روش: استفاده بیشتر از محصول. پیدا کردن راههای جدیدی برای استفاده از محصول. ذخیره کالا را برای استفاده آتی.
نکته: تخفیفات ممکن است علاقهمندان را تشویق کند تا اولین خرید خود را انجام دهند. فرض نکنید که هزینههای تخفیف را با حجم بیشتر فروش جبران خواهید کرد. در استفاده از تخفیفها دقت کافی به خرج دهید از آنها به طور متعادل استفاده کنید. مشتریان را به خود وفادار کنید! مطالعات نشان داده است که خریداران وفادار برای کسبوکار شما سود بیشتری ایجاد میکنند.
4 مرحله برنامههای وفادارسازی:
ثبتنام از مشتریان.
جمعآوری و پردازش دادهها.
برقراری ارتباط با آنها برای ایجاد روابط .
ارزیابی و تقویت برنامه وفادار سازی.
جایگزینی مشتریان قدیمی با جدید هزینهبر است اما برنامههای وفادار سازی هم به همین ترتیب است. وقتی برنامه وفادار سازی را شروع میکنید، پایان دادن به آن بسیار دشوار خواهد بود.
توصیه سیرن: با درگیر کردن افراد در تست محصولات جدید و فروشهای مختص اعضا، کاری کنید تا شرکتکنندگان در برنامه احساس خاص بودن کنند. در هنگام انتخاب میان جوایز یا پرداخت نقدی، به خاطر داشته باشید که جوایز از ارزش درک شده بالاتری نسبت به پول نقد برخوردار میباشند.
برنامههایی با پاداشهای خوشایند و به دست آوردنی خلق کنید. هر هدفی باید جذاب و به طور محسوس قابل دستیابی باشد. بر جوایزی تمرکز کنید که برای مشتریان جذاب است، ولی بعید است خودشان آن را بخرند.
با تولیدکنندگان، خردهفروشان، شرکت پست مستقیم یا بازاریاب اینترنتی متحد شوید تا بتوانید جوایز را بیشتر کرده و منابع خود را تکمیل کنید. اجازه دهید یکبار امتحان شود! در گذشته زمانی که به خوار و بار فروشی میرفتید، ممکن بود یک آب نبات نعناعی یا مقداری ترشی تازه دریافت کنید. فروشنده میدانست که ارائه نمونه، شانس او را در فروش افزایش خواهد داد.
امروز، بازاریابها میدانند که یکی از بهترین راهها برای ترغیب افراد به استفاده از محصولی جدید، این است که اجازه بدهند آن را امتحان کنند. بنابراین ارائه نمونه محصول به دلیل کارآمد بودن، رو به افزایش است. ارائه نمونه محصول کمک میکند دریابید که چه مشتریانی به آن علاقهمند خواهند شد. اجازه دهید مشتریان بگویند که محصول مناسب آنها هست یا نه.
از ارائه نمونه محصول برای از بین بردن بدنامی یا ضربه زدن به رقیبی مشهور استفاده کنید. ترغیب افراد به امتحان کردن محصول، میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. بازاریابی رویدادی زمانی که شما با استفاده از یک مکان خاص محصول خود را عرضه میکنید، از علاقه مشتری به آن مکان تکیه استفاده میکنید، مثل تبلیغات در زمینهای فوتبال. این کار مفید است به شرطی که قبول کنید برند شما نقش دوم را در این رویداد ایفا کند. برای صرفهجویی مالی لازم نیست یک حامی مالی رسمی باشید.
میتوانید با استفاده محصولات خود، یک تأمینکننده رسمی احتیاجات شرکتکنندگان در رویداد باشید. اندازهگیری عملکرد روشهای گوناگون به شما اجازه میدهد تا عملکرد برنامههای ترویج فروش خود را اندازهگیری کنید. نتایج خود را در مقایسه با سطح فروش معمول در طول یک بازه زمانی چند هفتهای قبل و بعد از ترویج اندازه بگیرید.
تعیین کنید که آیا پیشرفتی واقعی داشتهاید یا دستاورد حاصل از ترویج، به وسیله کاهش در طول دوره بدون ترویج، خنثی شده است، یعنی یک بازی بینتیجه. ترفندهای سیرن شماری از سایر توصیههای مهم بازاریابی سیرن برای دارندگان فروشگاه:
در جستجوی مخاطبان در بند باشید: افراد در صف آسانسور و دستشویی فرصت فکر کردن به پیام تبلیغکنندگان را دارند. کنترل جریان: خردهفروشان مکان محصولات محبوب و سود ده نظیر لوازم آرایش را نزدیک در ورودی تعبیه میکنند درحالیکه قسمتهایی را که خریداران به دنبال آنها میگردند نظیر پوشاک را در بخشهای داخلیتر فروشگاه قرار میدهند.
به طور مشابه خواربارفروشان دوست دارند مشتریان ابتدا از میان بخش محصول عبور کنند زیرا آنها میدانند خریداران به خرید سایر اقلام حتی پس از انتخاب سبزیجات خود ادامه خواهند داد.
کیفیت محصول پارامتر اصلی مد نظر خریداران برای محک زدن خواربارفروشان میباشد. از ویترین بهترین استفاده را ببرید: برای اینکه جنسی سطح بالاتر به نظر بیاید آن را در یک محفظه شیشهای قرار بدهید. برچسب قیمت را بچرخانید در نتیجه خریداران در وهله اول با دیدن قیمت، رانده نمیشوند.
پیام ضمنی خود را کنترل کنید: شما میتوانید با استفاده از قفسههای حراجی یا نشانهای بزرگ به طور ضمنی به حراج اشارهکنید بدون اینکه واقعاً آن را پیشنهاد دهید.