تصور کنید بر روی صندلی یک پارک نشسته اید و کمی آنطرف تر از شما یک بیلبورد تبلیغاتی است. اگر در یک لحظه نگاه شما بطور اتفاقی به یک بلیبورد تبلیغاتی بیفتد و همان زمان پیامکی به شما برسد به خواندن آن بیلبورد ادامه می دهید یا سریعا به گوشی خود نگاه می کنید و اس ام اس دریافتی را می خوانید؟
بسیاری از افراد در پاسخ به این سوال گزینه دوم را انتخاب می کنند که نشان دهنده اهمیت اس ام اس نسبت به روش تبلیغاتی دیگر است. اما هنوز یک سوال مهم مطرح که چرا تبلیغات از طریق پیامک نمی تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد؟
اشتباه اول - زمان نامناسب در ارسال پیامک تبلیغاتی
در طول روز زمانهایی که فرد اولویت های مهمتری نسبت به خواندن یک پیام کوتاه دارد. مطمئن باشید که ساعت خواب شخص مهمتر از خواندن یک پیام کوتاه آن هم از سوی یک فرستنده ناشناس است. درکل بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 12 صبح و عصر از ساعت 18 تا 20 است اگرچه در برخی پیامکها ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد.
اشتباه دوم - ارسال پیامک به بازار هدف نامناسب
تصور کنید قصد فروش یک اتومبیل گران قیمت را دارید و پیامکی بدین منظور فرستاده اید اما دریافت کنندگان آن اغب از قشر فقیر جامعه هستند. پیامک شما حتی اگر حاوی متن جذاب و خلاقانه باشد مناسب افراد گیرنده نیست و نمی توانید از آنها انتظار بازخورد داشته باشید. شما باید بتوانید بازار هدف خود را شناسایی کنید و پیامک خود را بصورت هدفمند فقط به آنها ارسال نمایید.
اشتباه سوم - طولانی بودن متن پیامک تبلیغاتی
همیشه در نظر داشته باشید که حوصله و صبر افراد مختلف با یکدیگر یکسان نیست. بیشتر افراد تمایل دارند اطلاعات مختصر و مفید بگیرند و شما هم باید سعی کنید که متن پیامک خود را گیرا و کوتاه بنویسید. پیشنهاد می شود حتی اگر در یک صفحه که پیامک خود را می نویسید هنوز تعداد کاراکتری تا پرشدن آن صفحه باقی مانده از درج اطلاعات اضافی و غیرضروری پرهیز نمایید.
اشتباه چهارم - ارسال مکرر پیام کوتاه تبلیغاتی
دقت کنید که فاصله زمانی بین پیامکهای تبلیغاتی شما حتی اگر متن های آن هم متفاوت است خیلی نزدیک به هم نباشد. سعی کنید گیرندگان را با پیامکهای تکراری و نزدیک به هم کلافه نکنید! انجام این اقدام نه تنها بازخورد مثبتی برای شما نخواهد داشت بلکه ممکن است به عنوان یک ضد تبلیغ عمل کند و باعث اتلاف هزینه تبلیغاتی شما بشود.
اشتباه پنجم - دور شدن از مشتریان
از مشتریان خود فاصله نگیرید و با آنها ارتباط نزدیک و صمیمی داشته باشید. سعی نکنید این حس به آنها القا شود که از آنها به عنوان یک ابزار جهت منافع اقتصادی خود استفاده می کنید. برای ارتباط نزدیک تر می توانید برای آنها پیامک تبریک روز تولد یا کارت تخفیف و بسته های هدیه برای مشتریان ویژه خود بفرستید.
اشتباه ششم - عدم تعامل دو سویه با مشتریان
توجه کنید که همیشه شما به عنوان ارسال کننده و مشتریان شما به عنوان دریافت کننده پیامک نباشند. گاهی هم نظر آنها را جویا شوید و مثلا از آنها بخواهید در یک نظرسنجی شرکت کنند. این اقدام باعث می شود که شما هم از نظر آنها مطلع شوید و آن را در جهت منافع خود بکار برید. البته در استفاده مکرر از این کار حساسیت لازم را به خرج دهید.
اشتباه هفتم - عدم استفاده از نام یا شماره اختصاصی
پیامک تبلیغاتی خود را از طریق پنل اس ام اس با نام و شماره اختصاصی خود ارسال کنید. بسیاری از گیرندگان شما را با نام و شماره اختصاصی شما می شناسند. هرقدر این نام و شماره اختصاصی کوتاه تر و رند تر باشد بهتر به یاد می ماند خصوصا زمانیکه نیاز دارید پیامکی را از طرف مشتری دریاف نمایید. خود را با نام یا شماره اختصاصی به مشتری شناسایی کنید.