از زمان شکلگیری سایتهایی مثل یوتیوب و آپارات ،ویدیو به یکی از بهترین روشها برای تولید محتوا و اشتراکگذاری تبدیل شده است. اغلب مردم در شبکه های اجتماعی تمایل دارند که به جای یک پست با متنی ساده، با انتشار یک ویدیو با سایرین تعامل داشته باشند.
ویدیو مارکتینگ دیگر مثل قبل سخت نیست و میتوان آن را یکی از بهترین راهها برای درگیر کردن مخاطبان در نظر گرفت. مردم بیشتر از دیدن ویدیو لذت می برند و معمولا طول آن اهمیتی ندارد، ولی اینکه ویدیو شما وایرال شده و در فضای مجازی دست به دست بچرخد، کاملا به شانس شما بستگی دارد.
در این مقاله دیدگاه ۱۳ نفر از متخصصان گروه Forbes Agency Council را گردآوردی کردهایم تا کمپانیهایی که میخواهند با بازاریابی ویدیویی استراتژی خود را پیش ببرند، بهترین نتیجه را بگیرند.
بهترین استراتژی های ویدیو مارکتینگ
۱٫ مطمئن شوید که ویدیوی شما ارزشمند است
وقتی بازاریابی ویدیویی را در نظر میگیرید، اول مطمئن شوید که محتوای شما ارزشمند است. اگر این ویدیو شما را خسته میکند، پس احتمال خسته شدن مخاطبان هم وجود دارد. کیفیت به این معنی نیست که محتوای شما صرفا به شکلی حرفهای فیلمبرداری شده باشد، اما ویدیوهای باکیفیت همواره دلیلی برای تشویق کاربران به گفتگو و اشتراکگذاری آن دارند. اگر محتوای ویدیویی شما اینگونه نیست، زمان آن رسیده تا در مورد استراتژی خود تجدید نظر کنید. – دیوید هریسون (David Harrison) از شرکت EVINS
۲٫ تولید ویدیوهای کوتاه و حفظ تداوم
دو حقیقت در مورد ویدیو مارکتینگ وجود دارد. میزان توجه و شکیبایی مخاطب شما بالا نیست و برای اینکه موضوع مورد نظر خود را در کانون توجه نگه دارید، به بیش از یک ویدیو نیاز خواهید داشت. با در نظر داشتن دو اصل کوتاه بودن و امکان اشتراکگذاری ویدیو و همچنین تولید ویدیو های جدید بر اساس یک برنامه مشخص، شما میتوانید در بازاریابی ویدیویی پیروز باشید. – کری ویتمن (Keri Witman) از شرکت Cleriti
۳٫ از جدیدترین تاکتیکها استفاده کنید
مطمئن شوید که در استراتژی خود، جدیدترین تاکتیکها را به کار گرفتهاید. با انجام این کار، شما علاوه بر اینکه مطمئن میشوید که چه کاری را برای پیشبرد اهداف میتوان انجام داد، همواره با آخرین متدها آشنا خواهید بود؛ بنابراین، بهخوبی خواهید دانست که برای بهبود محتوا و ویدیوهای خود چه کاری باید انجام دهید. – جان جیمز (Jon James) از شرکت Ignited Results
۴٫ مدت زمان مشاهده را در نظر بگیرید
محل قرارگیری همه ویدیوها در نتایج جستجو یکسان نیست. با استفاده از گزارشها، مدت زمان «مشاهده ویدیو» را به صورت دقیق تعیین کنید. اگر طول تعیینشده کمتر از ویدیوی شما بود، دو گزینه پیش رو خواهید داشت: ساخت ویدیوهای کوتاهتر و یا قرارگیری ویدیو در جایگاهی متفاوت، تا میانگین مدت زمان مشاهده ویدیوها افزایش یابد. – کیلی تیلور (Kieley Taylor) از شرکت GroupM
۵٫ دسترسی ویدیو در قالبهای دیگر را امکانپذیر کنید
ویدیوها ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار میکنند و این موضوع متقاعدکننده است. هرچند، برخی کاربران اطلاعات متنی را ترجیح میدهند، در حالی که ممکن است برخی افراد به خاطر داشتن اختلالات بصری یا شنوایی، نیازمند ویدیوهایی باشند که زیرنویس دارد. سعی کنید حالتهای مختلفی از ویدیوی خود را برای مخاطبان در نظر بگیرید؛ مثل در نظر گرفتن متن ویدیو و زیرنویس یا انتشار نسخه صوتی. جیم کاروسو (Jim Caruso) از شرکت M1PR
۶٫ فهم آن را آسان کنید
بیشتر مواقع، مشاهده یک ویدیو بدون صدا برای مخاطب راحتتر است، پس خود را برای این موضوع آماده کرده و ویدیوی باکیفیتی را تولید کنید که به سرعت بتوان موضوع و مقصود آن را متوجه شد. به علاوه، مطمئن شوید که از متن هم بر روی صفحه استفاده میکنید! اگر فکر میکنید افرادی که محتوای شما را مشاهده میکنند ممکن است نسبت به محصول یا سرویس شما کنجکاو باشند و آن را خریداری کنند، لینک مربوطه را هم به محتوای خود اضافه کنید. – سارا مانونه (Sarah Mannone) از شرکت Trekk
۷٫ درک داستانی که میخواهید بیان کنید
استراتژیهای بازاریابی ویدیویی واقعا چیز جدیدی نیستند. شما باید درک کنید و متوجه باشید که چه داستانی را میخواهید بیان کنید.
کلید موفقیت، این است که محتوای شما ساده و کوتاه باشد و پیام شما را دقیق و صریح منتقل کند. همیشه راه حلی برای مشکلات باشید، نه مشکلی برای راه حل.
سعی کنید مخاطبانی را که صبر زیادی برای مشاهده ویدیوی شما ندارند، درگیر کنید. – کاگان شان یاکسل (Cagan Sean Yuksel) از شرکت GRAFX CO
۸٫ تدوین دقیق استراتژی ویدیو مارکتینگ
وقتی ویدیوی شما توجه کاربران را به خود جلب کرد، کمک کنید که روایت شما از طریق کانالها و نقاط تماس دیگر نیز پخش شود. برای مثال، موتورهای جستجو، نرخ پرش (Bounce Rate) را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در سئو در نظر میگیرند. به علاوه، مدت زمانی که کاربر در سایت شما باشد هم به عنوان یک فاکتور در نظر گرفته میشود. با استفاده از ویدیوها میتوانید مخاطب را مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه دارید. این کار همچنین باعث تشویق کاربر برای بازدید از صفحههای دیگر نیز میشود. – سرنیتی تامپسون (Serenity Thompson) از شرکت A23 Advisors
۹٫ توجه به شروع و خاتمه ویدیو
همه ما موافقیم که ویدیو جواب میدهد. هرچند، سه مولفه اصلی هنگام ساخت ویدیو ها وجود دارد: مقدمه (intro)، مغز موضوع (core) و دعوت برای اقدام (call-to-action). هنگام تولید محتوای ویدیویی و برای اینکه کاری کنید مخاطب، ویدیوی شما را تا انتها مشاهده کند، باید توجهی ویژه به این سه مرحله داشته باشید. با تجزیه و تحلیل دادهها میتوان اطلاعات کلیدی در مورد مخاطبان به دست آورد؛ اینکه چه زمانی وبسایت شما را ترک کرده و از تماشای ویدیوی شما دست میکشند، چرا این کار را میکنند و چگونه میتوان چیزها را بهتر کرد. – دنیل ویگا (Daniel Veiga) از شرکت Rapid Fire Media
۱۰٫ ویدیو را برای جستجوی صوتی بهینه کنید
ما میدانیم که جستجوی صوتی، آینده سئو است. این موضوع در مورد ویدیو هم صدق میکند. ویدیوها مجذوبکننده هستند و کاربران را درگیر خود میکنند و ما باید روی این موضوع تمرکز کنیم، اما حقیقت این است که بسیاری از نمونههای موجود چنین مشخصهای را ندارند. باید با بهینه کردن محتوای ویدیویی برای جستجوی صوتی، میتوان شانس تبدیل مخاطبان بیشتر به مشتری را افزایش داد.
۱۱٫ تولید محتوای ساده و معتبر
نیازی نیست که تمام ویدیوها مانند چیزی باشند که در هالیوود دیدهاید. اغلب زمانها، آژانسهای تبلیغاتی از سناریوهای پیچیده، تجهیزات بسیار زیاد و شروعی حماسی برای ساخت محتوای ویدیویی استفاده میکنند.
حقیقت این است که اغلب ویدیوهای محبوب با یک گوشی آیفون ضبط میشوند! توصیه من این است که زیرکانه، ساده و جذبکننده فکر کنید. با این کار، شانس موفقیت استراتژی شما برای ویدیو مارکتینگ تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
– دانیکا کمبل (Danica Kombol) از شرکت Everywhere Agency
۱۲٫ آشنایی با موقعیت و دیدگاه بیننده ویدیو
سعی کنید بفهمید که چه کسی، در چه زمانی و در چه جایی در حال مشاهده ویدیو شماست. توجه داشته باشید افرادی که با گوشی هوشمند محتوای شما را مشاهده میکنند، بهنسبت شکیبایی پایینتری در مقایسه با سایر کاربران دارند و باید ویدیوهایی کوتاهتر با اثرگذاری سریع را برای آنها انتخاب کرد. در مورد کاربران دسکتاپ، طبیعتا زمان بیشتری برای معرفی محصول یا سرویس خود دارید و میتوانید روی بیان بیشتر جزئیات یا حتی قصه گویی تمرکز کنید. – جیم هافمن (Jim Huffman) از شرکت Growthhit
۱۳٫ اهمیت حفظ تمامیت برند در ویدیو مارکتینگ
هنگام شروع یک پروژه ویدیویی، ممکن است به راحتی تمرکز برند خود را از دست بدهید. مطمئن شوید که در محتوای خود در کنار استفاده از فونت و رنگ اصلی برند، از المانهای بصری مربوطه مثل پیکان، پوشش مخصوص یا حتی لوگو هم استفاده میکنید. در نظر گرفتن داستان و موضوع برای ویدیو هم میتواند تصمیمی هوشمندانه باشد؛ در این صورت، مشتریان برای مشاهده ویدیو یا ویدیوهای بعدی نیز تشویق خواهند شد.