«گارانتی در ایران به درد نمیخورد!»، این شاید جمله معروفی باشد که همه ما هنگام خرید وسایل الکترونیک مثل موبایل یا لوازم خانگی شنیدهایم. اما واقعیت این است که وقتی میخواهیم میلیونها تومان بابت یک وسیله الکترونیک نو یا دسته دوم بدهیم، قطعا دلمان میخواهد خیالمان نسبت به خرابیهای آینده آن راحت باشد. اینجاست که موضوع مهمی به نام «گارانتی» مطرح میشود. یکی از ضعفهای مهم ما هنگام خرید وسایل الکترونیک این است که نمیدانیم چه چیزهایی را باید در گارانتی این وسایل بررسی کنیم تا بعدا بهصورت قانونی بتوانیم خدمات مورد نظر را دریافت کنیم. اینجا میتوانید نکاتی درباره گارانتی این وسایل بخوانید.
بیمه یا گارانتی؟ حواستان باشد
این روزها هنگام خرید وسایل الکترونیک گرانقیمت به شما پیشنهاد میشود که بیمهنامه را هم دریافت کنید. حواستان باشد این بیمه هیچ ارتباطی با گارانتی ندارد و دو چیز متفاوت هستند. گارانتی در حقیقت ضمانت تعمیر خرابیهایی در این وسایل است که بدون دخالت شما و خود به خود ایجاد شدهاند. یعنی شما بهصورت تعمدی یا با سهلانگاری نقشی در ایجاد این خرابی نداشتهاید، اما بیمه دقیقا مخالف این ماجراست و خرابیهایی را پوشش میدهد که گارانتی در آنها به شما کمک نمیکند. مثلاً اگر گوشی موبایل از دستتان بیفتد و السیدی آن بشکند، گارانتی آن را تعویض نخواهد کرد، اما اگر تحت پوشش بیمه باشد، تعویض صورت میگیرد. اگر وسیله الکترونیک گرانقیمت دسته دوم میخرید حتما از فروشنده بپرسید که علاوه بر گارانتی، بیمه هم دارد یا نه؟
چه شرکتی گارانتی کرده است؟
هنگام خرید یک وسیله الکترونیک نو یا دسته دوم، همانقدر که خود کالا اهمیت دارد، خدمات پس از فروش و کیفیت ارائه این خدمات هم مهم است. کیفیت ارائه خدمات نیز کاملا به گارانتی محصول مورد نظرتان بستگی دارد. معمولا یک برندهای مختلف این کالاها با چند گارانتی عرضه میشوند که قیمتهای متفاوتی دارند. شما با یک پرسوجوی ساده میتوانید گارانتیکننده معتبرتر و بهتر را پیدا کنید و کالا را با آن گارانتی بخرید. شاید پول بیشتری پرداخت کنید، اما در نهایت این موضوع کاملا به نفع شماست. معیارهای خوب بودن یک گارانتی هم سرعت تعمیر، پوشش قطعات تحت ضمانت، برخورد با مشتری و اینکه چه تعداد دفتر ارائه خدمات دارد شامل میشود.
شرکت اصلی یا شرکتهای فرعی؟
نکته دیگری که باید در بررسی گارانتی یک محصول الکترونیک به آن توجه کنید این است که آیا گارانتی متعلق به شرکت اصلی تولیدکننده محصول است یا شرکتهای فرعی. مثلاً بسیاری از شرکتهای تولیدکننده موبایل مثل اپل به دلیل تحریمهای بینالمللی نمیتوانند حضور مستقیم یا غیرمستقیم در بازار ایران داشته باشند و اینجاست که پای شرکتهای فرعی به میان میآید. این شرکتها سعی میکنند با عنوانهایی مثل نمایندگی رسمی یا واردکننده رسمی فلان برند اعتماد مشتریان جلب کنند. بههرحال یادتان باشد اگر گارانتی برای شرکت اصلی تولیدکننده محصول الکترونیک باشد بسیار بهتر از شرکتهای فرعی است.
مدت زمان گارانتی چقدر است؟
خریداران معمولا هنگام خرید وسایل الکترونیک یادشان میرود توجهی به مدت زمان گارانتی داشته باشند. این مدت زمان با توجه به شرکت گارانتیکننده معمولا بین یک تا دو سال است. مسلماً هرچقدر این مدت طولانیتر باشد به نفع شماست. مخصوصاً در هنگام خرید وسایل الکترونیک دسته دوم مثل موبایل باید حواستان باشد که چه مدت از گارانتی آن باقی مانده است. قطعا کالایی که هنوز گارانتی دارد نسبت به کالایی که مدت زمان ضمانتنامهاش تمام شده باید در اولویت خرید شما قرار گیرد.
به شرایط گارانتی دقت کنید
حتما به محتویات بستههای گارانتیها دقت کنید. معمولا دو چیز در این ضمانتنامهها نوشته شده؛ یکی فهرست تعهدات و قطعاتی که شرکت گارانتیکننده خرابیشان را ضمانت میکند، یعنی متعهد به تعویض یا تعمیر آن میشود. دیگری هم فهرستی که از تعهدات گارانتیکننده خارج است. یعنی شرکت خودش را از تعمیر یا تعویض معاف میداند. شما هنگام بررسی گارانتی باید حتما به این دو فهرست توجه کنید. ارزان بودن برخی گارانتیها رابطه مستقیم با تعهدات بسیار ناچیز آنها دارد.
گارانتی تقلبی نگیرید
یکی دیگر از مشکلات اساسی مردم با گارانتیهای وسایل الکترونیک، تقلبی بودن آنهاست. شباهت کارتهای گارانتی تقلبی با کارتهای اصلی آنقدر زیاد است که شما بههیچوجه متوجه تقلبی بودن آن نمیشود. پس چه باید کرد؟ تنها راه این است که شماره سریال گارانتی را از شرکت گارانتیکننده استعلام کنید. در حال حاضر شرکتهای گارانتیکننده معمولا از سه روش اینترنتی، پیامکی و تلفنی امکان این استعلام را برای مشتریان فراهم کردهاند. پس این استعلام هم فراموش نکنید!
دانستن این نکات باعث میشود که هنگام خرید وسایل الکترونیک گرانقیمتِ نو یا کارکرده، بهراحتی از کنار بررسی گارانتی و ضمانتنامه این وسایل نگذرید. حالا با دانستن این نکات مدت زمان و شرایط گارانتی را بررسی خواهید کرد و به اعتبار شرکت ضمانتکننده هم توجه میکنید. در ضمن با یک استعلام ساده از تقلبی نبودن گارانتی مطمئن میشوید.