تلوزیون، رادیو، کامپیوتر، اینترنت، SMS، USSD، دستگاه های عابربانک و…
به نظر شما این وسایل چقدر در زندگی ما تغییر ایجاد کرده؟ مسلما خیلی!!
پس قاعدتا برای شما که صاحب یک کسب و کار هستید باید این موضوع مهم باشد!
جایی که مخاطب زیاد باشد، چه جای خوبی ست برای تبلیغات!
شما این اشتباه را نکنید!
بارها با دوستانی برخورد کردهام که بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) را با بازاریابی اینترنتی یا همان بازاریابی آنلاین یکسان میدانند!
ولی این دو تا با همدیگر تفاوت دارند!
بازاریابی دیجیتال: بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانههای دیجیتال است.
بازاریابی اینترنتی: بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانههای اینترنتی یا همان آنلاین است.
می دانم بدیهی بود! ولی یک سوال، آیا تلوزیون، SMS، USSD، بیلبوردهای الکترونیکی و… جزو رسانههای آنلاین هستند؟؟ مسلما خیر!
آنچه بیان شد یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود، در واقع دامنه دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی معمول است.
بنابراین مفهوم بازاریابی دیجیتال بسیار گستردهتر از بازاریابی آنلاین است.
میتوانید برای آشنایی با بازاریابی آنلاین به مقاله “بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟” نگاهی بیندازید.
جعبه ابزار بازاریابی دیجیتال
بعضی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال را نام میبریم:
سئو (SEO)
بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)
بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
بازاریابی شبکههای (رسانههای) اجتماعی (Social Media Marketing)
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
تبلیغات نمایشی یا بنری (Display Advertising)
کتابهای الکترونیکی (E-Books)
بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
بازاریابی بازیهای رایانهای (Video games Marketing)
بازاریابی از طریق SMS و MMS (به سردمداری ایرانسل در ایران!!)
بیلبوردهای الکترونیکی (Electronic Bilboards)
و…
دیجیتال مارکتینگ چه فایده ای دارد؟
سوای این بحث بدیهی که رسانههای دیجیتال فوقالعاده پر مخاطبند و نباید این فرصت را از دست داد. اگر درست ببینیم، میفهمیم که شیوه تصمیم گیری مردم عوض شده است و رد آن را که بگیریم، واکنش مشتریان نسبت به حرفهایی که برندها در قالب تبلیغات و… میزنند هم تغییر پیدا کرده است!
آن ها به حرف شما خیلی کمتر از کامنتهای مردم در شبکههای اجتماعی درباره محصول یا خدمات برندتان اهمیت میدهند! و بسیاری از موارد این چنینی که شما نباید از آن غافل شوید.
در واقع این طور نیست که بازاریابی دیجیتال برای شما صرفا یک کمک کننده باشد؛ بلکه شما “نیاز” دارید تا در رسانههای دیجیتال حضور داشته باشید.
مشکلات پیش روی بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ هم مانند سایر روشهای دیگر دارای چالشهاییست. سه تا از مهمترین آنها را در این بخش میخوانیم:
مشتریان همه جا پخش هستند: تنوع بسیار زیاد رسانهها، وجود انواع مختلف دستگاههای دیجیتال با روشهای بیان، روشهای تبلیغاتی و نمایشی مختلف، که هر کدام در زمانی خاص و متفاوت با نوع دیگر و در موقعیتی خاص و متفاوت، استفاده میشود.
مشتریان بیمحلی میکنند: جلب توجه مخاطب در رسانههای دیجیتال بسیار سختتر شده است!
علاوه بر شرکت شما، بینهایت شرکت دیگر در این کانال ارتباطی سهم دارند و دلیل آن هم ارزان قیمت بودن این روش نسبت به روشهای تبلیغاتی سنتیست.
مشتریان مرموز شدهاند: دسترسی به اطلاعات مخاطب سختتر شده است! البته این اتفاق به خاطر امنیت بالای رسانههای دیجیتال نیست! موضوع چیز دیگریست…
آن قدر اطلاعات به جا مانده از مشتریان در رسانههای دیجیتال زیاد شده که تحلیل “یک” نفر هم احتیاج به یک بررسی روانشناسانه و جامعهشناسانه دارد!!
برای همین میگویم دسترسی به اطلاعات مخاطب سختتر شده است!
کدام یک از رسانههای دیجیتال را در ایران ترجیح میدهید؟
آیا باید هنوز به فکر رسانههایی مثل فیسبوک، اینستاگرام و… باشیم؟
یا نه، میتوانیم بر روی تلوزیون، رادیو، وبسایتهای پربازدید (مثل ورزش 3، خبرگزاری فارس و…) و… حساب کنیم؟