در این مقاله در مورد تاثیر URL در سئو سایت صحبت خواهم کرد. همچنین نحوه آدرس دهی صفحات وب (url) را از دیدگاه سئو بررسی می کنم.
url ها ،جدا از بحث جذابیت برای افراد ،باید برای موتورهای جستجوگر نیز به شکلی مناسب طراحی شده باشند. به عبارت دیگر برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشند.
URL به عنوان هویت اینترنتی برای تمام محتوای موجود در یک سایت به شمار می آید، زیرا کاربران در نگاه اول آدرس URL شما را می بینند و اولین برداشت را از URL شما دارند. اگر یک URL باعث گمراهی موتورهای جستجو شود ، ممکن است جستجوگرها نتوانند به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کنند.
بنابراین، ایجاد URL بدون دانش و معماری مناسب ، مشکلات زیادی را در موتورهای جستجو برای وب سایت شما ایجاد می کند.
انتخاب یک URL مناسب که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه شما باشد علاوه بر اینکه رتبه شما را بالا خواهد برد ، قطعا کاربران را جذب وب سایت شما می کند.
سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تا چه میزان URL ها مهم هستند ؟
سال های زیادی است که متخصصان سئو، قرار دادن عبارات کلیدی مرتبط با محتوای سایت را در URL ها توصیه می کنند، زیرا همان طور که به آن واقف هستید اولین نقطه ی تاثیرگذاری سایت در ذهن مخاطبین شما آدرس URL سایت شما است.
اما url خوب چه ویژگی هایی دارد.
- URL های مناسب تاثیر نسبتا خوبی در رتبه بندی سایت شما دارند.
- URL های مناسب ، نشان دهنده محتوای سایت شما هستند.
- داشتن کلمه کلیدی مناسب و مرتبط در URL به کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو کمک خواهند کرد.
اما نکاتی که از دیدگاه سئو سایت باید در انتخاب نام url رعایت کنید:
- ساده و ساختاری قابل خواندن داشته باشد
ساختار انتخاب واژه برای نام آدرس URL می بایست ساده، قابل خواندن و حتی الامکان تک سیلابی باشد.
مانند شکل درست: www.example.com/SEO-advice-for-beginners
شکل نادرست: www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=4j3898enno0223bns983201djis03
- استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات در آدرس URL
گوگل پیشنهاد می کند به منظور جداسازی کلمات در آدرس URL خود از خط فاصله استفاده کنید.
به طور مثال :
(www.example.com/SEO-advice-for-beginners)
- تمامی حروف آدرس URL باید کوچک باشند
اگر در آدرس های URL خود حروف بزرگ قرار دارد بهتر است تمامی حروف به حروف کوچک تبدیل شوند. دوستان عزیزم، گوگل به حروف بزرگ و کوچک حساس است و ممکن است سایت خود را بی دلیلی دچار چالش کنید.
به طور مثال آدرس example.com/webpage با آدرس example.com/WebPage کاملا متفاوت است. زیرا هر کدام خود به تنهایی می توانند یک صفحه مجزا باشند.
- از Stop Word ها ( the ، a ، an ) در URL استفاده کنید (البته دقت کنید که هنوز هم تاجایی که ممکن است نباید حروف اضافه در آدرس صفحات استفاده شود)
در گذشته یکی از آیتم ها در انتخاب نام URL عدم استفاده از stop word ها بود ولی در حال حاضر این مسئله کاملا برعکس شده است و گوگل پیشنهاد می کند از این حروف استفاده شود.
مسئله ای که در نام آدرس URL مهم است، به وضوح دیده شدن نام توسط کاربر است.
- تیتر عنوان سایت حتما نباید با نام URL یکسان باشد
استفاده از این ایده که نام سایت باید در عنوان یا URL نیز دیده شود بسیار خوب است. ولی این به صورت اجبار و یا الزام نیست که حتما توسط مدیران سایت رعایت شود.
بلکه در جذب مخاطب و ذهنیت سازی در کاربران می تواند بسیار موثر باشد. اما فقط یک پیشنهاد است و نه یک الزام.
- قرار دادن کلمات کلیدی در ابتدای URL
پیشنهاد گوگل قرار دادن کلمات کلیدی مهم و مرتبط در ابتدای URL تا جای ممکن است، زیرا این کار کمک به جذب ترافیک در سایت شما می نماید. این مورد از ابتدا بوده است و تا ابد هم ادامه خواهد داشت …
- استفاده از دامنه و زیر دامنه های تک سیلابی:
براساس گزارشی از سایت moz به منظور افزایش رنکینگ، بهتر است از دامنه ها و زیر دامنه های تک سیلابی استفاده کنید.
همچنین شواهد نشان می دهد در انتقال محتوا از دامنه اصلی به زیر دامنه میزان ترافیک بیشتری جذب سایت شده است و در افزایش خوانایی از دیدگاه گوگل بسیار تاثیرگذار است. این بدان معناست که اگر شما در زیردامنه های سایت خود محتوای باکیفیت و ارزشمندی قراردهید که ارزش ساخت یک زیردامنه را داشته باشید در دید گوگل بسیار تاثیرگذار است.
- استفاده کمتر از زیر پوشه و اسلش (/):
براساس گزارشی از سایت Moz و مقالات معتبر بهتر است در آدرس URL از تعداد کمتری اسلش استفاده کنید، زیرا استفاده تعداد زیادی اسلش سبب درهم آشفتگی و ایجاد ابهام در ایندکس کردن صفحات توسط گوگل خواهد شد.
- آدرس URL ها باید از فعل ساده تشکیل شوند
بهتر است در آدرس url ها از فعل استفاده کنید. به طور مثال از apply بجای applying استفاده کنید.
- از آدرس های URL با محتوای یکسان پرهیز کنید
ایجاد URL ها با محتوای یکسان باعث ایجاد مشکلاتی سخت برای گوگل خواهد شد. به طور مثال گوگل نمی تواند در ایندکس کردن آدرس ها درست عمل کند. در نتیجه صفحه شما در نتایج جستجو ظاهر نخواهد شد.
لذا به منظور جلوگیری از این مشکل حتما بایداز url هایی با آدرس های متفاوت و محتوای متفاوت استفاده کنید.
گوگل لیستی از بروز مشکلات احتمالی منتشر کرده است که در ادامه با هم بررسی می کنیم.
- مستندات سریالی پویا
- پارامترهای مشکل دار در آدرس URL
- پارامترهای مرتب سازی
- پارامترهای غیر مرتبط
به چه صورت می توان مشکلات URL ها را حل کرد ؟
گوگل پیشنهاد می کند که مشکلات آدرس URL را با به کار بردن نکات زیر مرتفع کنید:
- استفاده از فایل robots.txt به منظور جلوگیری از دسترسی گوگل به آدرس های خاص.
- جلوگیری از دسترسی گوگل به Ids ها
- کوتاه کردن آدرس URL ها به وسیله حذف پارامترهای غیر ضروری
- بررسی سایت از نظر وجود لینک های شکسته در آن
در این مقاله تمام نکات سئو URL و بایدها و نبایدهای آدرس دهی صفحات وب را مطرح کردم. امیدوارم این مقاله مورد توجه شما دوستان عزیزم قرار گرفته باشد.