یکی از مهمترین سؤالهایی که در مورد بازاریابی محتوا مطرح میشود، این است که چگونه متوجه شویم کدام محتوا نتیجهی بهتری داشته است؟ طبق اعلام Hubspot، شرکت فعال در زمینهی نرمافزار بازاریابی، حدود ۵۵ درصد بازاریابان B2B نمیدانند چگونه باید اثربخشی محتوا را ارزیابی کنند. یکی از بهترین راههای موفقیت در بازاریابی محتوا، اندازهگیری و ارزیابی تلاشها است. این کار به شما کمک میکند که استراتژی خود را به مرور زمان بهبود دهید. شرکتهایی که محتوای خود را به امید دیده شدن منتشر میکنند، نتایج ضعیفی خواهند گرفت. شما باید یک سیستم نظارتی مناسب داشته باشید و تأثیر استراتژی محتوای خود را مورد بررسی قرار دهید. هر چقدر استراتژی بهتری داشته باشید، افراد بیشتری به سمت برند شما جذب خواهند شد. خبر خوب این است که یک روش ساده در انجام این کار به شما کمک میکند. متنهایی که در وبلاگ میگذارید یا در شبکههای اجتماعی منتشر میکنید، میتوانند از این طریق مورد سنجش قرار بگیرند.
۱- مردم از چه کلمات کلیدی برای پیدا کردن محتوای من استفاده میکنند؟
استفاده از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) به شما نشان میدهد که کاربران از چه عباراتی برای پیدا کردن وبسایت یا بلاگ شما استفاده کردهاند. از این دادهها استفاده کنید و محتوای بیشتری با استفاده از آن کلمات کلیدی تولید کنید. این موضوع در شبکهی اجتماعی مختلف، متفاوت است. بنابراین باید از ابزار مناسب برای پیدا کردن کلمات کلیدی در آنها استفاده شود.
۲- کدام محتوا بیشتر از بقیه خوانده شده است؟
آیا پستهای حاوی اینفوگرافی بیشتر از بقیه مورد پسند واقع شدهاند؟ یا پستهایی که از عکس و ویدئو استفاده کردهاند؟ از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکز استفاده کنید و ببینید کدام بخشها بیشتر خوانده شدهاند. با بررسی دقیق این موضوع، محتوای خود را به سمت رفع نیازهای مردم هدایت کنید. لازمهی چنین کاری این است که ابتدا انواع مختلفی از محتوا را تولید کنید و سپس هرکدام از آنها را با استفاده از راههای مختلف، مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.
۳- هرکدام از بازدیدکنندهها چه مدتی در وبسایت هستند؟
بررسی مدتزمان حضور هر کاربر در وبسایت نشان میدهد که پستهای شما تا چه اندازه درگیرکننده هستند. همچنین نشان میدهد که آیا نیازهای کاربر را برطرف میکنند و ارزشمند هستند یا خیر؟ هر چقدر کاربران مدتزمان بیشتری در وبسایت شما سپری کنند، سئوی سایت نیز بهبود پیدا میکند. گاهی اوقات کاربران مدت کمی بعد از وارد شدن به سایت، آن را ترک میکنند یا نرخ خروج از سایت (Bounce rate) بالا است. راههای زیر به بهبود چنین شرایطی کمک خواهند کرد:
- محتواهای تعاملی مانند ویدئو، پادکست، نظرسنجی، رأیگیری و ... کمک میکند که کاربران مدتزمان بیشتری در سایت شما سپری کنند.
- محتوای جالب و درگیرکننده تولید کنید تا مخاطب مطلب را تا انتها مطالعه کند. بهعنوان مثال، چند سؤال در ابتدای مقالهی خود مطرح کنید و بگویید در این مطلب به آنها پاسخ خواهید داد. سپس از آنها بخواهید نظرشان را با شما مطرح کنند و کامنت بگذارند.
- از محتوای طولانی استفاده کنید. این نوع محتوا نتیجهی خوبی در گوگل دارد و نشان میدهد که شما در آن موضوع بسیار حرفهای هستید.
- استفاده از زیر شاخهها، لیستهای گلولهدار و عدددار را فراموش نکنید. رعایت این موارد به افزایش خوانایی مطالب شما کمک میکند.
۴- کدام محتوا بیشتر به اشتراک گذاشته شده است؟
دید خود را کمی بازتر کنید و موارد بیشتری برای سنجش ارزش محتوای خود در نظر بگیرید. دیده و خواندن شدن محتوا برای بازاریابی لازم است، اما کافی نیست. کاربران محتوایی را که دوست داشته باشند، در شبکههای اجتماعی خود به اشتراک میگذارند. ببینید کدام محتوای شما نرخ اشتراکگذاری بیشتری در شبکههای اجتماعی داشته است. بررسی کنید چه چیز جدیدی در این محتواها باعث شده است که مخاطبان بیشتری به سمت شما جذب شوند. نتیجهی تحقیقی نشان میدهد که مطالب عکسدار بین ۷۵ تا ۱۰۰ لغت، بیشتر در شبکههای اجتماعی مورد استقبال قرار میگیرند. تیترهای جالب و مرتبط نیز در محبوبیت محتوا بیتأثیر نیستند. رفتار مخاطبان را مورد بررسی قرار دهید و معایب خود را بشناسید. سپس این موارد را در محتوای بعدی خود رعایت کنید.
۵- کدام محتوا مخاطب بیشتری در شبکههای اجتماعی درگیر کرده است؟
تحلیل شبکههای اجتماعی، دادههای فوقالعاده باارزشی در مورد میزان درگیر کردن مخاطبان تولید میکند. مشتریها دوست دارند برند مورد نظر خود را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند. این موضوع به شما کمک میکند که مخاطبان بیشتری به سمت وبسایت خود هدایت کنید. نیاز مخاطبان را بشناسید و از آن برای تعیین استراتژی خود در شبکههای اجتماعی استفاده کنید. این کار آگاهی دیگران از برند شما را بالا میبرد. ابزارهای زیر کمک میکنند که تحلیل بهتر و کارآمدتری از فعالیت شبکههای اجتماعی خود داشته باشید:
- CoSchedule: این ابزار دارای تقویم ویرایشی است. به کمک این ابزار میتوانید پستهای خود را برنامهریزی، سازماندهی و امتحان کنید.
- Hootsuite: این ابزار بهعنوان یکی از ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی شناخته میشود.
- Buffer: یک افزونهی گوگل کروم است و اجازه میدهد که محتوای خود را در هر جا منتشر کنید.
۶- محتوای شما چندین بار توسط دیگران دیده شده است؟
یکی دیگر از راههای بررسی ارزش محتوا، در نظر گرفتن تعداد دیده شدن آن است. هر چقدر این تعداد بیشتر باشد، یعنی محتوای شما تیتر جذابتری دارد. این موارد را یادداشت کنید و با خودتان صادق باشید تا بهترین استراتژی را برای تولید محتوای خود پیدا کنید. محتوایی که چگونگی رفع مشکلی را توضیح میدهد یا موضوعی را آموزش میدهد، بیشتر از سایر انواع محتوا دیده میشود. بازاریابی محتوا یعنی اینکه مخاطب بیشتری به سمت برند شما جذب شود. هر چقدر محتوا جذابتر و حرفهایتر باشد، مشتریهای بیشتری از وبسایت شما بازدید خواهند کرد.
۷- محتوای من چه تعداد لید تولید کرده است؟
یکی از مهمترین بخشهای بازاریابی محتوا این است که روی چگونگی تولید لید باکیفیت تمرکز شود. لیدها افراد یا شرکتهایی هستند که به خرید محصول یا خدمات شما علاقه نشان دادهاند. لیدها باعث رشد قیف فروش شما میشوند. بنابراین باید ببینید کدام محتوا تأثیر بیشتری بر بهبود نرخ تبدیل لیدها داشته است و کدامیک نیازمند بررسی و توسعه است.
یک نرخ تبدیل لید خوب بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. نرخ تبدیل ۲۰ درصد، یعنی ۲۰ نفر از ۱۰۰ لید، محصول یا خدمات شما را خریداری کردهاند. موارد زیادی وجود دارند که نرخ تبدیل لید را افزایش میدهند که از جملهی آنها میتوان به روشهای زیر اشاره کرد:
- یک فرم آنلاین از اطلاعات مشتری تهیه و در پایین پستهای خود منتشر کنید. از مخاطبانی که علاقهمند به خواندن مطالب مرتبط هستند، بخواهید که این فرم را پر کنند.
- لندینگ پیج یا صفحات ورودی درست کنید که مخاطبان مورد نظر شما را هدف قرار میدهند. بهعنوان مثال، اگر میخواهید فیسبوک خود را بهعنوان صفحهی فرود معرفی کنید، باید مستقیما فالورهای فیسبوک را مورد خطاب قرار دهید.
- استفاده از فراخوانی به اقدام را فراموش نکنید.
یک بازاریابی محتوای موفق باید بهترین استراتژی را برای تولید محتوا در نظر بگیرد. همچنین باید روشهای مورد استفادهی فعلی را تحلیل و برای بهبود آنها اقدام کند. بررسی نتایج کمک میکند که بهترین و مفیدترین متدها را برای برند خود شناسایی کنید و درنتیجه، فروش بهتری داشته باشید. سؤالهای مطرحشده در این مقاله، راهنمای خوبی برای سنجش و افزایش اثربخشی محتوا هستند و رشد کسبوکار شما را تضمین میکنند.