بازاریابی در شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست و بسیار چالش برانگیز و زمان بر است. اما اگر مدیریت و برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و سازماندهی شده عمل کنید، قطعا نتایج درخشانی را بدست خواهید آورد. شبکه های اجتماعی کمک می کنند که برندتان بتواند رشد کند و به مرحله بلوغ برسد. طبیعی است که همه ما دوست داریم به این رویا دست پیدا کنیم، اما این کار بسیار سخت است. چون همه برندها برای رسیدن به آن در حال رقابت بسیار تنگاتنگ و شدیدی هستند.
موارد زیر اهدافی است که برندها برای رسیدن به آن ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری می کنند. البته رسیدن به این نتایج بستگی به اهدافی دارد که برای خود مشخص کرده اند:
- افزایش آگاهی
- یافتن مخاطب جدید
- افزایش تعامل
- افزایش ترافیک سایت
- یافتن فرصت های جدید کسب و کار
- یافتن راه کارهای جدید
- یافتن مشتریان جدید
موارد ذکر شده اهداف مهم بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. اما نکته مهم تر آن است که شما کماکان برندتان در بین بهترین ها باشد.
در اینجا من اصول مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای شما آماده کرده ام:
انفجار مغزی
اصل اولیه برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی، انفجار مغزی است. در این اصل باید به تمام راه کارهای جدیدی که می تواند به شما در بهبود شرایطتان در این نوع بازاریابی اجتماعی کمک کند، فکر کنید. می توانید از موارد زیر برای رسیدن به نتیجه بهتر در این مرحله استفاده کنید:
- یافتن جدیدترین گرایشات در بازاریابی شبکه های اجتماعی که با استراتژی تدوین شده توسط شما تا حدود زیادی هماهنگ است.
- افزایش دانش و آگاهی و نیز یادگیری شبکه های اجتماعی جدید و نیز بررسی شبکه های قدیمی که هنوز رایج هستند و مخاطبان از آن ها استفاده می کنند.
- استفاده از خلاقیت و آزاد کردن فکر برای بهبود روند بازاریابی در شبکه های اجتماعی
- ارائه ایده های جدید در زمینه تولید محتوا و ارائه آن
- تجربه کردن ایده های جدید در زمینه تولید محتوا و ارائه آن در شبکه های اجتماعی مختلف
- کمک گرفتن از دیگر اعضای گروه برای همفکری و رسیدن به نتیجه بهتر
برنامه ریزی
بعد از مرحله انفجار مغزی، زمان آن است که برنامه ریزی که انجام داده اید را مورد ارزیابی قرار دهید، تا مشخص شود که به اندازه کافی تاثیر گذار است و می تواند به شما برای بهبود استراتژی در بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک کند یا خیر.
- ابتدا به سراغ برنامه تقویمی محتوای خود بروید و ببینید که به اندازه کافی دقیق و تاثیرگذار است که بتوانید از آن استفاده کنید یا خیر.
- بعد از آن مشخص کنید که به چه چیزهایی نیاز است تا بتوانید برنامه تقویمی محتوایتان را بهتر و کارآمدتر کنید.
- سپس باید در مورد شبکه های اجتماعی و کانال هایی که از آنها استفاده می کنید، تصمیم گیری کنید و بررسی کنید که آیا نیاز است از شبکه اجتماعی یا کانال جدیدی استفاده کنید یا نه.
- بعد از آن بررسی کنید که محتوایی که تا به حال به اشتراک گذاشته اید، اثرگذار بوده است و همچنان اثرگذاری خود را حفظ کرده است یا نه.
- سپس باید اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد خود را به صورت دقیق و کامل سازماندهی کنید.
- در آخر باید به این سوال پاسخ دهید که آیا برنامه ریزی انجام شده، هدف شما از بازاریابی در شبکه های اجتماعی را توجیه می کند یا نه.
پیاده سازی
بعد از مراحل بالا، نوبت به آن رسیده است که جنبه های عملی بازاریابی در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید. ارزیابی مرحله پیاده سازی، به شما کمک می کند تا متوجه شوید برنامه ای که در نظر گرفته اید موفق بوده است یا نه.
- آیا از روشی که برای انتشار پست ها استفاده می کنید، راضی و خوشحال هستید؟
- آیا از تقویمی که برای انتشار محتوا در نظر گرفته اید به خوبی پیروی می کنید؟
- آیا سطح تعاملی که با کاربر دارید، همان چیزی است که انتظار داشته اید؟
- آیا به نظرات کاربران خود توجه می کنید و به آنها پاسخ می دهید؟
- آیا حساب های کاربری خود را به خوبی نظارت و کنترل می کنید؟
- آیا به صورت مداوم از تمام حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟
- آیا تعامل و همکاری بین تیمی وجود دارد؟
- آیا برنامه برای موقعیت های فوری و اضطراری وجود دارد؟
- آخرین بار چه زمانی با یک بحران روبرو شده اید، و چگونه می خواهید از بحران بعدی جلوگیری کنید؟
- آیا واقعا نیاز دارید که از شبکه های اجتماعی برای سرویس دهی به کاربران و مشتریان خود استفاده کنید؟
سنجش و اندازه گیری
آخرین مورد و از مهمترین نکات بازاریابی در شبکه های اجتماعی، مرحله سنجش و اندازه گیری است.
- ابتدا با اهدافی که در نظر گرفته اید شروع کنید، آیا آن ها اهداف در دسترس و واقع گرایانه ای هستند؟
- گزارشات عملکرد خود را به روز نگه دارید و آن ها را برای سال آینده خود آماده کنید.
- تمامی شبکه های اجتماعی که از آن ها استفاده می کنید را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمام آن ها همچنان بروز هستند.
- بهترین شبکه های اجتماعی برای انجام فرایند بازاریابی خود را شناسایی کنید و برای سال جدید بیشتر تمرکز خود را بر روی آن ها قرار دهید.
- بعد از آن که مناسب ترین شبکه های اجتماعی را پیدا کردید، ایده های جدید برای تولید محتوا را در آن ها پیاده سازی کنید تا عملکردتان بهبود یابد.
- برنامه ریزی سال جدید خود را بر اساس شاخص های عملکردی خود تدوین کنید.
- با تیم خود برای بهبود عملکرد و شاخص های عملکردی مشورت کنید.
- شاخص های عملکردی در بازاریابی شبکه های اجتماعی را با استراتژی خود تطبیق بدهید.
دوستان عزیزم به شما حق می دهم که فکر کنید این مراحل چقدر زمان بر و طاقت فرسا است. اما باور کنید وقتی که شروع به عمل کردن به آن ها می کنید، به این نتیجه می رسید که زیاد هم زمان بر نیست. این کار را می توانید به صورت سالیانه انجام دهید. این مراحل به شما کمک می کند تا بتوانید در طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق شوید و برنامه، اهداف و سنجش دقیق و روشنی داشته باشید.
هر چقدر سعی کردم که مقاله سنگین نشود اما موفق نشدم. پس با دقت تمام این مقاله را چندبار بخوانید و حتما سوالات و نظرات خود را با من در میان بگذارید.