این روزها استفاده از شبکههای اجتماعی بسیار آسان شده است و همه میتوانند در آنها فعالیت کنند و پست بگذارند. اما تولید کردن محتوای تأثیرگذار کار هر کسی نیست. برای انجام چنین کاری شما ابتدا باید موانع موجود در مسیر را از سر راه بردارید و سپس از طریق مهندسی معکوس، فرآیند تبدیل فالوور به مشتری را انجام دهید.
۱- عادتهای بد را کنار بگذارید
گشت و گذار بیهوده در فیسبوک، توییت کردن برخی از پستها بهصورت اتفاقی و لایک زدن بدون هدف در اینستاگرام نشان میدهد که شما مشکل بهرهوری دارید. برای اینکه بتوانید در شبکههای اجتماعی تأثیرگذار باشید باید بهرهوری روزانهی خود را افزایش دهید. اول و پایان هر روز ۱۵۵ دقیقه از وقت خود را به فعالیت کردن در شبکههای اجتماعی اختصاص دهید. به سؤالهای کاربران پاسخ دهید و خودتان را در گفتگوها درگیر کنید. بعد از این کار میزان فروش خودتان را بررسی کنید و ببینید محتوایی که گذاشتهاید نتیجهی مثبت داشته است یا خیر؟
برای مدیریت میزان فروش باید یک تقویم تهیه کنید. بررسی کردن محتوا و نتیجهی آن کمک میکند که فروش خودتان را با نظم بیشتری پیگیری کنید. از همه مهمتر اینکه این کار از راکد ماندن مطالب جلوگیری میکند و باعث میشود مخاطبانتان با مطالب شما بیشتر درگیر شوند و درنتیجه نرخ تبدیل فالوورها به مشتری افزایش پیدا کند.
۲- دادهها را بررسی کنی
آیا میتوانید به این سؤال پاسخ دهید که فعالیت در کدام شبکهی اجتماعی نرخ فروش و مشتریهای وفادار بیشتری برایتان داشته است؟ دادهها برای راهنمایی کردن و تولید اطلاعات مفید به وجود میآیند. اگر میخواهید نرخ تبدیل شدن فالوورها به مشتری را افزایش دهید، باید یاد بگیرید که دادههای خود را تحلیل کنید. دادهها موارد خوب را به عالی تبدیل میکنند و حقایق ناخوشایند را برای شما آشکار میکنند. شما بدون تحلیل دادهها هرگز قادر نخواهید بود تصمیم مناسبی برای کسبوکار خود بگیرید. گوگل آنالیتیکس و دادههای فیسبوک و توییتر اطلاعات خوبی در این زمینه به شما میدهند. از این اطلاعات استفاده کنید و آنها را با استراتژی تولید محتوا، نحوهی انجام آن، طول پستها و زمانبندی کردن پستها ترکیب کنید.
۳- مخاطبان خود را تعریف کنید
آیا میدانید که مخاطبانِ پستهای شما را چه افرادی تشکیل میدهند؟ اگر نمیتوانید فروش محصولات خود را افزایش دهید، به این دلیل است که مخاطبان خود را نمیشناسید. برای اینکه ببینید آنها به چه چیزی احتیاج دارند باید کمی تحقیقات انجام دهید. برای این کار از مشتریهای فعلی خود شروع کنید و از آنها سؤال کنید. بهعنوان مثال به آنها بگویید: «تصویر کنید شما برای حل مشکل اضافهوزن خود تلاش میکنید، چه چیزی در این مسیر کار را برای شما سخت میکند؟» طراحی سؤالهایی از این قبیل نیازمند تفکر و تأمل است. وینسنت هندریک، پروفسور فلسفه و منطق دانشگاه کپنهاگ، گفته است: «یک سؤال خوب سؤالی نیست که لزوما با بله یا خیر پاسخ داده شود. بهترین سؤالها آنهایی هستند که وابسته به شرایط و دارای پاسخهای متفاوت باشند.»
در سؤال پرسیدن زمینهی خاصی مشخص کنید و جسور باشید. سعی کنید به مشتریها کمک کنید خودشان را در سناریوی مطرحشده از جانب شما تصور کنند و در موقعیت داستان شما قرار بگیرند. هرچقدر اطلاعات بیشتری در رابطه با مشکلات مشتریها داشته باشید، راحتتر میتوانید برای آنها محتوای مفید تولید کنید. سرمایهگذاریهای شما زمانی جواب میدهند که محتوای تولیدیتان بتواند بازار مناسب را هدف قرار دهد.
۴- مزیت خاصی نسبت به رقبا داشته باشید
مردم برای خریدن یک محصول یا خدمات، از تجربهی گذشتهی خود استفاده میکنند. اگر شما نتوانید مزایای استفاده از محصولات خود را برای آنها توضیح دهید، رقبایتان از شما جلو خواهند زد. از شبکههای اجتماعی برای بیان راه حل و ارزشهایی که محصولاتتان به مشتریها میدهد استفاده کنید. بهعنوان مثال فروختن غذای سگ، گربه یا ماهی، یک فروشگاه مرتبط با حیوانات خانگی را از دیگران متمایز نمیکند. مردم این چیزها را میتوانند از همهی مغازهها تأمین کنند. چیزی که آنها واقعا نیاز دارند بدانند، این است که فروشگاه شما چگونه به افزایش کیفیت زندگی آنها و حیوان خانگیشان کمک خواهد کرد.
برای انجام چنین کاری داستان مشتریهای قدیمی و فعلی خود را به اشتراک بگذارید. اجازه بدهید مشتریهای جدیدتان با مزیت محصولات شما نسبت به رقبایتان آشنا و برای امتحان کردن محصولات شما تشویق شوند.