وقتی برای اولین بار وارد دنیای بازاریابی در دنیای مجازی میشوید، فکر میکنید کافی است لیستی از پستهای بازاریابی تهیه و آن را در فیسبوک و سایر شبکههای مجازی منتشر کنید؛ اما کاملا در اشتباه هستید.
فعالیت در شبکه اجتماعی هیجانآور است و باعث میشود با مخاطبان هدف خود در سطح بالاتری ارتباط برقرار کنید. همانطور که تبلیغات سنتی یک کسب و کار از طریق معرفی محصولات و خدمات باعث ارزشافزایی میشود، فعالیت و پویش در شبکههای مجازی هم باعث افزودن ارزش برای قشر مشخصی از مشتریان میشود.
اگر شما واقعا به دنبال این هستید که خود را از دیگران متمایز کنید و به موفقیت بزرگ در بازاریابی مجازی دست یابید؛ باید به هشت روشی که در اینجا به آنها اشاره خواهد شد، عمل کنید. این روشها نتایج سالها تجربهی فعالیت بازاریابی در شبکههای مجازی هستند.
۱. خودتان را بشناسید
بسیاری از بازاریابها به یک اصل اساسی بازاریابی در شبکه اجتماعی بیتوجهی میکنند. داشتن درک کامل از کسب و کار خود، نقاط قوت و ضعف آن و البته جایگاهی که در نظر دارید کسبوکار شما در بازار به آن دست یابد. برای موفقیت در زمینهی بازاریابی در شبکههای اجتماعی و بهصورت کلیتر، در همهی ابعاد کاری باید در مورد جنبههایی که کسب و کار شما در آن خوب است، کاملا با خود صادق باشید. برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی شبکههای اجتماعی باید موضوعات زیر را برای خود مشخص کنید:
- اهداف شما از حضور در شبکه اجتماعی
- مخاطبین شما
- چیزی که در مورد آن زیاد میدانید
- چه نوع محتوایی با شخصیت، رویه و تواناییهای تیم شما هماهنگی دارد
بعد از اینکه موضع خود را در این موارد مشخص کنید، آنگاه میتوانید یک برنامهی مدون برای بازاریابی در شبکه اجتماعی و تولید محتوا تهیه کنید.
۲. برنامهریزی محتوا
نگاه شما به فضای مجازی باید مانند دیگر جنبههای کسبوکار باشد. در دنیای واقعی شما به یک ساختار مشخص برای ارائهی محصولات یا سرویسها نیاز دارید. در بعد مالی، شما برای تضمین موفقیت، یک برنامهی جامع یکساله با معیارهای روزانه و هفتگی تدوین میکنید. برای فروش نیز اهداف و برنامهی از پیش تعیینشدهی خودتان را دارید.
موضوع شبکههای مجازی جدا از این مباحث نیست. برای موفق شدن در بازاریابی فضای مجازی باید یک برنامهی واضح با معیارهای ملموس و ارزشآفرین داشته باشید. بنابراین قبل از سرمایهگذاری هنگفت در فضای مجازی یا حتی استخدام یک مدیر برای سامان دادن به فعالیتهای مجازی کسب و کار، ابتدا باید یک ساختار و برنامهی سالیانه با معیارهای مشخص برای سنجش میزان موفقیت تدوین کنید.
در برنامهی خود برای تولید محتوا باید بهصورت سالیانه تمام محتوایی را که قصد تولید دارید، مشخص کنید. همچنین مشخص کنید که فرمت محتوای تولیدی شما چگونه خواهد بود، چگونه محتوا را توزیع خواهید کرد و مهمتر از همه باید مسیر بازاریابی تا فروش را مشخص کنید. تمام این موارد را میتوانید با استفاده از ابزارهای اتوماتیک مخصوص این کار انجام دهید.
صرف نظر از اینکه قصد تولید چه نوع محتوایی دارید؛ اگر برنامهای واضح و جامع و یک طرح کامل برای انجام این کار داشته باشید، بهسرعت و با دقت میتوانید در مورد عملکرد خود در حوزهی شبکههای اجتماعی قضاوت کنید. این یک کار کلیدی برای سرمایهگذاری در این بخش و اتخاذ تصمیمات است. پس از قبل برنامهریزی کنید، خودتان را برای ترندهای شبکههای اجتماعی آماده کنید و نتایج حاصل از سنجش عملکرد خود را با معیارهای کسب و کار ارتباط دهید.
۳. برقراری ارتباط بامعنی
اگر کسی در زیر پستهای فیسبوک شما کامنت گذاشت یا به توییت شما پاسخ داد، آن را جدی بگیرید. یکی از رازهای بزرگ موفقیت در بازاریابی در شبکه اجتماعی، استفاده از چنین فرصتهایی برای پایه گذاشتن روابط عمیق و معنیدار با مخاطبان است.
عامل کلیدی برای موفقیت در برقراری چنین ارتباطی با مخاطبین این است که با تکیه بر خلاقیت خود، به روش خود جوابهای خلاقانه و شخصیسازی شده به آنها بدهید، حتی اگر این کار مستلزم صرف زمان قابل ملاحظهای بشود.
اگر لازم باشد میتوانید یک هدیهی کوچک یا یک پیام هوشمندانه از سوی خودتان به مخاطب ارسال کنید؛ پیامی که مخاطب شما بتواند با آن ارتباط برقرار کند. وقت گذاشتن برای انجام چنین کارهایی باعث میشود پشتیبانها و تبلیغکنندگان مهمی در فضای مجازی برای خود پیدا کنید.
۴. رهیاب فروش لینکدین
در معاملات تجاری برای رسیدن به اهداف از پیش تعیینشده، برقراری ارتباط با افراد مهم و تصمیمگیرندگان امری ضروری است. داشتن دسترسی به چنین افرادی و حتی پیدا کردن آنان میتواند کار سختی باشد؛ اما با استفاده از رهیاب فروش لینکدین (LinkedIn Sales Navigator) میتوانید به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی داشته باشید.
با استفاده از این ابزار پولی، نهتنها به حسابهای افراد در دیگر شرکتها که قصد فروش به آنها دارید، دسترسی خواهید داشت، بلکه میتوانید از تغییر شغل افراد آگاه شوید و به دیگر حسابهای آنها در شبکههای اجتماعی و همینطور به بسیاری از اطلاعات دیگر دسترسی داشته باشید. با استفاده از این ابزار میتوانید به اطلاعات اجتماعی تصمیمگیرندگان دسترسی بیابید و با آنها رابطهی مجازی برقرار کنید؛ رابطهای که بعدا میتواند تبدیل به رابطهای شخصی شود.
۵. گروههای فیسبوک
گروههای فیسبوک از جمله پتانسیلهای فضای آنلاین است که بسیاری از بیزینسها از آن چشمپوشی کردهاند. به کار گرفتن تکنیک مناسب برای استفاده از آنها میتواند نتایج ملموسی به همراه داشته باشد. اگر شما در زمینهی فروش B2B فعالیت دارید، میتوانید گروه خودتان را با مشارکت کسبوکارهای طرف معامله راه بیندازید.
نکتهی کلیدی این است که فرصت مناسب برای برقراری ارتباط با مخاطبان را پیدا کنید و با تولید محتوای خوب، آنها را دعوت به فعالیت در گروه کنید. یک مثال عالی در این زمینه، تای لوپز است که توانسته دیدگاهها و محتوای هیجانانگیز خود را در سرتاسر فضای مجازی پخش کند.
شما باید پستهایی تولید کنید که از مخاطبان سؤال بپرسند؛ سؤالهای مرتبط که مخاطبانتان با آن ارتباط برقرار کنند. برای به حداکثر رساندن میزان مشارکت در گروه خود از ابزار برقراری ارتباط «زنده» و از دیگران امکانات بازاریابی ویدیویی استفاده کنید. بسیاری از بازاریابها توانستهاند گروههای فیسبوکی بزرگی ایجاد کنند که هزاران مخاطب دارند.
این یک سرمایهگذاری بلندمدت است. اگر بعد از ایجاد گروه و جذب اعضا، سعی کنید محصولات خود را به فروش برسانید؛ اعتماد اعضا را از دست خواهید داد. ابتدا باید بهآرامی اعتماد ایجاد کنید و سپس با بیان کیفیت و ویژگیهای محصولات یا سرویسهای خود، برای آنها تقاضا ایجاد کنید. تمرکز شما باید ساخت گروهی باشد که برای همهی اعضا ارزشمند باشد.
۶. تبلیغات فیسبوک
در حالی که ایجاد گروه فیسبوکی یک روش بلندمدت بازاریابی است؛ اما از طرف دیگر، تبلیغات فیسبوک یک تاکتیک قدرتمند برای دسترسی سریع به مخاطبان و افزایش تقاضا است. «هر روز یک دلار» یک روش ساده برای شروع کار با تبلیغات فیسبوک محسوب میشود. اساسا شما ابتدا گروه هدف را شناسایی میکنید و سپس محتوای مناسب تولید میکنید و از این طریق، پستهای خود را در معرض دید مخاطبان هدف قرار میدهید.
استفاده از این روش در واقع اساس ایجاد یک استراتژی قدرتمند و موفق برای تبلیغات پولی در فیسبوک است. در یک پاراگراف نمیتوان در مورد میزان پتانسیل و پیچیدگی تبلیغات در فیسبوک صحبت کرد. در این مورد بیشتر تحقیق کنید، مطمئن باشید که اصلا ناامید نخواهید شد.
۷. پیگیری کنید
دانستن اینکه چه محتوایی با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه میشود و ارتباط بیشتری با آنان برقرار میکند، میتواند به شکل قابل توجهی استراتژی اجتماعی شما را بهبود بخشد. پیگیر پستهای خود باشید و در پایان سال ارزیابی کنید که کدام یک از پستهای شما موفقتر بوده است و چرا.
اگر این کار را انجام دهید، به مرور زمان پی خواهید برد که کدام یک از پستها تأثیرگذارتر بوده است. سپس میتوانید تعداد بیشتری از آن نوع محتوا و میزان کمتری از پستهای ناموفق تولید کنید. با این بررسی شما خواهید دانست چه چیزی برای پست کردن مناسبتر است و در سال بعد میتوانید انتخابهای هوشمندانهتری انجام دهید.
۸. تماس بگیرید
سالی یکبار به سراغ پایگاههای داده بروید و با مردم تماس بگیرید. از آنها بخواهید شما را در توییتر دنبال کنند، پستهای شما در فیسبوک را لایک کنند و کامنت بگذارند یا یکی از مقالههای شما را به اشتراک بگذارند. شاید این کار کمی برایتان سخت باشد و آن را در تضاد با عزت نفس خود قلمداد کنید؛ اما وقتی متوجه شوید چه تعداد از مخاطبان غیرفعال برای فعالیت داشتن در صفحات مجازی شما تنها به یک پیغام یا یک تماس تلفنی نیاز داشتهاند، شگفتزده خواهید شد.
«خواستن» مهم است و قطعا به توسعهی حضور شما در فضای مجازی کمک میکند. اگر شما در زمینهی B2B فعالیت دارید، به دست آوردن چند کامنت بیشتر بر اعتبار شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت. اگر در زمینهی فروش به مشتریان خُرد یا B2C فعالیت دارید، تماس گرفتن با آنها و داشتن یک مکالمهی بامعنی میتواند به فعالیت بیشتر آنان در صفحات مجازی شما منجر شود و در نهایت تأثیر مثبتی بر کسب و کار شما بگذارد. اکنون مشغول به کار شوید و از این روشها استفاده کنید، قبل از اینکه رقیبان شما این کار را انجام دهند.