مشاوره رایگان : 09173119959
رنگ سازمانی در واقع رنگ اصلی برند شماست که انتخاب صحیح آن می تواند سبب رشد و موفقیت محصول یا برندتان گشته و رنگ نامناسب یا بی ربط آن می تواند یکی از اصلی ترین دلایل شکست و عدم موفقیت برند یا محصول تان گردد. پس برای انتخاب آن حتما مطالعه کافی را داشته باشید و آن را کاملا جدی بگیرید.
برای انتخاب رنگ سازمانی خود می توانید از 1 ، 2 یا نهایتا 3 رنگ که همخوانی مناسبی با هم دارند استفاده کنید؛ اما استفاده از رنگ های بیشتر به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین بهترین کار، انتخاب 1 رنگ خاص به همراه یک رنگ خنثی است.
برای مثال رنگ سبزآبی را به عنوان رنگ خاص در نظر گرفته و رنگ سفید را برای نوشتن نام برند استفاده کنید یا بالعکس. در ادامه این مقاله تمامی نکات مربوط به انتخاب رنگ سازمانی و رنگ های مختلف را نقد و بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با توجه به نوع خدماتی که ارائه می کنید بهترین رنگ را انتخاب کنید.
رنگ یک ابزار ارتباط بصری مهم است که میتواند منجر به ایجاد یک رابطه صمیمانه و حس دوستانه به صورت ناخودآگاه در ذهن ناظران شود و به ارتباط مصرف کننده با محصولات کمک بسیاری نماید. رنگها نقش مهمی در یادآوری برندها، ایجاد احساس شادی و تداعی خاطرات خوب در ذهن مصرف کنندگان دارند.
این انتخاب رنگ برای محصولات، برند و در طراحی لوگو نقش مؤثری در افزایش میزان فروش دارد. به عنوان مثال زمان رویارویی مشتریان با یک محصول جدید، رنگ و ظواهر بصری در حدود 93درصد و سایر فاکتورها مانند بافت، صدا و بو در حدود 7 درصد در ذهن مصرف کننده باقی میماند.
مهمتر اینکه 85 درصد از مصرف کنندگان بر این نظرند که رنگ یکی از دلایل اصلی آنها برای انتخاب و خرید یک محصول میباشد.
رنگها را میتوان به دو دسته گرم و سرد تقسیم کرد. رنگهای گرم شامل نارنجی، قرمز و زرد نمادی از انرژی و هیجان است در حالی که رنگهای سرد شامل سبز، آبی و بنفش نماد آرامش و اعتماد است. در ادامه به معنای رنگها به طور مختصر و جداگانه میپردازیم:
آبی نماد اعتماد و اطمینان، حقیقت، هوش و استعداد، ایمان و وفاداری است. رنگ آبی آرامش خاطر، اعتماد و امنیت را القا میکند و یک رنگ مردانه است که در برندهای قدرتمند نظیر سامسونگ و دل بهکار گرفته شده است.
زرد نماد امید، خوش بینی و جوانی است و جذابیت خاصی دارد. این رنگ که نشاندهنده انرژی و حرارت است، باعث افزایش تمرکز و خلاقیت میشود و روشنفکران را جذب میکند.
سبز یادآور طبیعت و ثروت است و برای القای آرامش بهکار میرود. این رنگ نماد سخاوت، باروری و خوششانسی است و برای ذهن و چشم آرامش به همراه دارد. این رنگ در برند صنایع غذایی، تکنولوژی و امور مالی استفاده میشود.
نارنجی ناخودآگاه خریداران را جذب میکند. این رنگ اشتیاق، ماجراجویی، خلاقیت، جذابیت و فریبندگی است که تأثیرات قدرتمندی بر مغز میگذارد و موجب حرکت و انرژی میشود.
قرمز نماد جلب توجه و هیجان است که برای ایجاد حس فوریت استفاده می شود. رنگ قرمز انرژی زا، هیجان آور و شادی آفرین است. برند کوکاکولا به این رنگ است.
بنفش نماد نشاط و جوانی است و از این رو برای طراحی و تبلیغات محصولات زیبایی کاربرد دارد. این رنگ کارآیی مغز را تقویت میکند.
رنگ مشکی بیشتر نماد رسمی بودن، اعتبار، سلطه جویی و قدرت است. بیشتر لوگوهایی که به صورت نوشته هستند مثل آدیداس، دیزنی، شنل، مرسدس بنز، لویی ویتون، کارتیر، پوما و بسیاری از برندهای دیگر از بک گراند سفید و نوشته مشکی استفاده شده است. رنگ سفید در واقع نشانگر سادگی و موفقیت و امنیت است و نشانگر خلوص، ایمان، پاکی و پاکیزگی است و بیشتر در برندهای بیمارستانی، خیریه، بهداشتی و دارویی استفاده می شود.
همانطور که احتمالا می دانید رنگ طلایی نشانگر لوکس بودن، گران قیمت بودن، پرستیژ بالا و لاکچری بودن را القا می کند. از طرفی دیگر، رنگ نقره ای هم اعتبار و پرستیژ بالا را منتتقل می کند اما به نسبت طلایی کمتر حس لوکس بودن را منتقل می کند.
ازآنجاییکه رنگ سازمانی میتواند بهشدت در احساسات افراد نسبت به یک برند تأثیر زیادی داشته باشد، هنگام انتخاب رنگ سازمانی باید چند نکته را حتماً در نظر بگیرید:
هنگام انتخاب رنگ سازمانی باید به محدوده سنی مشتریان و مخاطبین خود توجه کنید. باید بدانید که رنگهای شاد کودکان را جذب میکند و رنگهای خنثی برای بزرگسالان مناسب است.
جنسیت مخاطب در برگزیدن رنگهای سازمانی اهمیت زیادی دارد.
حوزه کاری و انواع صنفها در انتخاب رنگ سازمانی اهمیت فراوانی دارد و گاهی هم ممنوعیت استفاده کردن از برخی رنگها وجود دارد. به عنوان مثال سازمان اهدای خون باید حتماً از رنگ قرمز استفاده کند.
در انتخاب رنگهای سازمانی با خلاقیت عمل کرده و سعی کنید متفاوت باشید. رنگ سازمانی که انتخاب میکنید اگر مشابه سایر برندها باشد در مخاطبان حس تقلبی بودن محصولات را القا میکند.
اگر در سطح بین المللی کشور فعالیت میکنید، سعی کنید یک رنگ سازمانی را انتخاب کنید که در سایر کشورها هم معنی و مفهوم خوبی داشته باشد یا اصلاً دارای معنی خاصی نباشد.
بهعنوان مثال رنگ مشکی در کشور خودمان ایران، نماد و نشانه سوگواری و غم و اندوه است.
به یاد داشته باشید که دو یا چندرنگ را میتوانید ترکیب کرده و با در نظر گرفتن هماهنگی بین این رنگها آن را بهعنوان رنگ سازمانی انتخاب کنید.
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :* !!!
ایمیل :
نظرات: * !!!
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما