مشاوره رایگان : 09173119959
حدود 10 سال پیش بود که اینفوگرافیک پا به عرصهی طراحی گرافیک گذاشت و از آن موقع به بعد به بخشی عمده از ارتباطات در کلاسهای درس، محیط کاری و دنیای مجازی تبدیل شد. با این حال اگر به تازگی به سمت دنیای طراحی و گرافیک آمدهاید، احتمالا کلمهی اینفوگرافیک همچنان برای شما ناشناخته باشد. احتمالا با خود بگویید:
«اینفوگرافیک چیست؟»
«چرا اینفوگرافیکها مفید هستند؟»
«چگونه میتوان یک اینفوگرافیک طراحی کرد؟»
...
در این مقاله سری به اینفوگرافیکها و طراحی اینفوگرافیک میزنیم تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.
مطابق دیکشنری آکسفورد، اینفوگرافیک به نمایش تصویری اطلاعات یا دادهها گفته میشود. اما تعریف اینفوگرافیک در واقع بسیار دقیقتر از این است. اینفوگرافیک به مجموعهای از تصاویر، نمودارها و حروف جزئی گفته میشود که خلاصهای ساده و قابل فهم از یک موضوع را به ما میدهند. اینفوگرافیکها از تصاویر جذاب و موثر استفاده میکنند تا اطلاعات را با مخاطب خود به سرعت و به وضوح رد و بدل کنند.
هر چقدر اینفوگرافیکها خلاقانهتر و منحصربهفردتر باشند، بیشتر مخاطب را به خود جذب میکنند و در ذهن مخاطب میمانند. اما باید توجه داشته باشید که تصاویر موجود در یک اینفوگرافیک، رسالتشان فقط جذاب و موثر بودن نیست. اینفوگرافیک باید به مخاطب کمک کند تا محتوای مورد نظر را یاد بگیرد و آن را به خاطر بسپارد.
میتوان گفت قدیمیترین اینفوگرافیکهایی که مشاهده شدهاند قدمتشان به بیش از 25 هزار سال پیش میرسد. این اینفوگرافیکها که بر دیوار غارهایی در برزیل ترسیم شده، حاوی اطلاعاتی برای مردم آن زمان بودهاند.
اما اولین اینفوگرافیکهای صنعتی را میتوان گرافهای آماری مدرن William Playfair دانست که در اواخر قرن هفدهم روی کار آمدند و شامل گرافهای خطی، نمودار کلوچهای و نمودار میلهای میشدند.
در قرن بیستم، اینفوگرافیکها شروع به تحول کردند و بسیاری از طرحهایی که ما امروزه از آنها استفاده میکنیم در آن دوره به وجود آمدند. روزنامهی «The Sunday Times» با چاپ اینفوگرافیکهای طراحی شده توسط پیتر سالیوان جنبشی را در این زمینه آغاز کرد و بسیاری از دیگر ناشران نیز از این روزنامه الگو گرفتند. سپس اینترنت آغاز به کار کرد و به دنبال آن اینفوگرافیکهای آنلاینی که ما امروزه بسیار با آنها سر و کار داریم به وجود آمدند.
انواع اینفوگرافیک را میتوان به 9 دسته تقسیم کرد. در این بخش به توضیح هر یک از این انواع و کاربرد آنها میپردازیم.
اگر میخواهید که نتایج یک پرسشنامه را به صورت تصویری نمایش دهید، دادههای مختلف گرفته شده از چندین منبع را ارائه کنید یا در یک مباحثه از اطلاعات مرتبط با موضوع خود بهره بگیرید، اینفوگرافیکهای آماری برای شما بسیار مناسب خواهند بود.
در اینفوگرافیکهای آماری، تمرکز بر روی دادههای شما است. در این نوع از اینفوگرافیک از نمودارها، آیکنها، تصاویر و فونتهای جذاب استفاده میشود.
از اینفوگرافیکهای آموزنده استفاده میشود تا بتوان یک مفهوم جدید و خاص را به سادگی به مخاطب منتقل و خلاصهای از موضوع مورد نظر را ارائه کرد. معمولا اینفوگرافیکهای آموزشی به چند بخش تقسیم میشوند و هر بخش سرعنوان یا هِدر تشریحی مربوط به خود را دارد.
شمارهگذاری هر بخش در این نوع اینفوگرافیک باعث میشود که مطالب شما برای مخاطب جذابیت بیشتری پیدا کنند. آیکنها و سرعنوانهای تشریحی به شما کمک خواهند کرد تا هر نکته را به سادگی به مخاطب خود منتقل کنید.
این نوع از اینفوگرافیکها هنگامی مناسب هستند که میخواهید تاریخچهی یک موضوع را به شکل تصویری بیان کنید، نکاتی جالب راجع به تاریخهای مهم بگویید یا خلاصهای از وقایع را به صورت جذاب در اختیار مخاطب قرار دهید.
معمولا زمانبندی درست و ترتیب زمانی وقایع برای انسانها مهم است و یک اینفوگرافیک زمان بندی شده میتواند به شما کمک کند تا تصویر واضحتری از چارچوب زمانی مورد نظر خود به مخاطب ارائه دهید. در این نوع اینفوگرافیک از خطوط، آیکنها، تصاویر و برچسبها استفاده میشود تا نقاط زمانی مشخص شده و توضیح داده شوند.
این نوع اینفوگرافیک زمانی بهترین کاربرد را دارد که آن را برای ارائهی چکیدهای از مراحل یک فرآیند استفاده کنید. اینفوگرافیک فرآیندی به شما کمک میکند تا هر مرحله را به سادگی و وضوح شرح دهید. معمولا اینفوگرافیکهای فرآیندی ترتیبی از بالا به پایین یا از راست به چپ دارند.
در این نوع اینفوگرافیک میتوان از رنگهای مختلف برای هر مرحله استفاده کرد، یا میتوان برای کمک به آسانتر شدن فهم مطلب از علامتهای جهت دار مثل فلش، خطوط و دیگر شکلهایی استفاده کرد که چشم را به سمت مشخصی هدایت میکنند.
آیا میخواهید میزان زیادی از دادههای آماری یا اطلاعات مربوط به یک موقعیت مکانی خاص را به شکل تصویری نمایش دهید؟ در این مواقع اینفوگرافیک جغرافیایی گزینهای بسیار مناسب است. نمودارهای نقشهدار، بخش عمدهی تصاویر یک اینفوگرافیک جغرافیایی تشکیل میدهند.
انواع مختلفی نمودار نقشهای وجود دارند که میتوانند با توجه به دادههای شما مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال شما میتوانید برای نشان دادن نواحی مختلف از نقشه حرارتی استفاده کنید یا اگر میخواهید موقعیتهای مکانی مختلف را روی نقشه مشخص کنید، میتوانید از آیکن و برچسبهای کوتاه استفاده کنید.
بسیاری از افراد هنگام انتخاب بین دو گزینه دچار مشکل میشوند. اگر میخواهید گزینههای مختلفی را بیطرفانه مقایسه و یا میخواهید برتری یک گزینه را نسبت به بقیهی گزینهها مشخص کنید، اینفوگرافیک مقایسهای بهترین اینفوگرافیک برای این کار است.
معمولا اینفوگرافیکهای مقایسهای به صورت افقی یا عمودی از وسط نصف میشوند و در هر سمت آنها یک گزینه قرار میگیرد. برای مثال هنگامی که میخواهید دو گوشی موبایل را با هم مقایسه کنید، هر گوشی در یک سمت قرار خواهد گرفت و اطلاعات مربوط به هر یک در زیر آنها نوشته خواهد شد.
یک اینفوگرافیک ترتیبی میتواند اطلاعات مورد نظر شما را از بیشترین به کمترین دستهبندی کند. معروفترین مثال در این زمینه هرم نیازهای مازلو است. در این اینفوگرافیک، مهمترین نیازهای انسان در کف هرم قرار دارند و هر چه بالاتر برویم از اهمیت نیازهای انسان کاسته میشود.
اگر میخواهید لیستی از منابع و مثالهای مختلف یا مجموعهای از راهنماییهای مختلف را با مخاطب خود به اشتراک بگذارید، میتوانید از اینفوگرافیک لیستبندی شده استفاده کنید. معمولا کار با این دسته از اینفوگرافیکها آسان است و هدف آنها این است که یک لیست معمولی را به لیستی جذاب و موثر تبدیل کنند.
برای مثال، به جای بولت در اول هر خط میتوانید از آیکن استفاده کنید یا فونتها و رنگهای خلاقانه را به کار بگیرید تا هر مورد از لیست شما برای مخاطب جذاب باشد.
از آنجایی که بازارهای کار مختلف در حال حاضر اشباع هستند، لازم است که جویندگان شغل راههای مختلفی پیدا کنند تا خود را از دیگران متمایز جلوه دهند. به همین خاطر است که در سالهای اخیر رزومههای به سبک اینفوگرافیک محبوبیت زیادی پیدا کردهاند.
در اکثر موارد، رزومههای اینفوگرافیک نمیتوانند به طور کامل جایگزین رزومههای رسمی شوند. با این حال میتوان از این رزومهها در مصاحبههای شغلی، پورتفولیوی سایت و تقاضانامههای الکترونیکی استفاده کرد. معمولا در این نوع از اینفوگرافیک از رنگهای مات و آیکنهای ساده استفاده میکنند تا به رزومه رسمیت ببخشند.
اینفوگرافیکها از نظر فرمت طراحی بسیار انعطافپذیر هستند و به شما کمک میکنند که مطالب خود را به شکلی منحصربهفرد و ویژه بیان کنید. از رایجترین سبکهای طراحی اینفوگرافیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
این نوع، آسانترین و رایجترین نوع اینفوگرافیکها هستند. اینفوگرافیکهای ساکن بهترین استفاده را در وبلاگها، مقالات، بروشورها، صفحات چاپ شده و... دارند. با وجود اینکه این اینفوگرافیکها حرکتی ندارند، اما راههای زیادی وجود دارد تا آنها را از نظر بصری جذاب کنید. برای این کار میتوانید از هنر ترسیم خط، تصویرسازی، عکاسی، مهارتهای کاغذی و سایر هنرهای مشابه استفاده کنید.
این دسته همانگونه که از اسمشان پیداست، به اینفوگرافیکهایی گفته میشود که حرکت میکنند. این اینفوگرافیکها امروزه بیشتر به صورت GIF رایج هستند. این سبک به ویژه در فضای مجازی بسیار کاربردی است زیرا در میان محتواهایی که مخاطب شما مشاهده میکند، جلب توجه خواهد کرد.
به اینفوگرافیکی گفته میشود که به فعالیت یا کاری از طرف مخاطب نیازمند است. در حجم وسیع دادهها که اینفوگرافیک ساکن و ساده نمیتواند به خوبی مطالب را بیان کند، اینفوگرافیک دو جانبه کاربرد زیادی دارد.
در اینفوگرافی دوجانبه مخاطب خود انتخاب میکند که یک موضوع برایش بیشتر توضیح داده شود. برای مثال ممکن است در اینفوگرافیک دو جانبه دکمهای وجود داشته باشد که مخاطب با کلیک کردن روی آن به مطالب بیشتر دسترسی پیدا کند. اینفوگرافیکهای دوجانبه قابلیت خلق محتوای داستانی را دارند.
کار اصلی اینفوگرافیکها این است که اطلاعات تصویری جذاب ارائه دهند تا مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده و به آنها اطلاعات مورد نظر را منتقل کنند. در اینجا به 4 کاربرد اصلی اینفوگرافیک میپردازیم:
- ابزاری برای استخدام و یا طراحی رزومه
- نمایش دادههای آماری
- ساده سازی یک مفهوم پیچیده
- مقایسه کردن
در این بخش به 5 مورد اصلی که اینفوگرافیک ها در آن ها قابل استفاده هستند، اشاره می کنیم.
- فضای مجازی
برای بالا رفتن تعداد بازدیدها و مخاطبان در سایتتان، می توانید از اینفوگرافیک ها در توییتر، اینستاگرام، فیسبوک، پینترست، لینکداین و... استفاده کنید.
- ایمیل
شما می توانید اینفوگرافیک را به همراه توضیحاتی کوتاه راجع به موضوع اینفوگرافیک برای مخاطبان، همکاران و هر لیست دیگری از افراد که در نظر دارید، از طریق ایمیل ارسال کنید.
- وب سایت و وبلاگ
از اینفوگرافیک می توانید در لندینگ پیج سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید. در لندینگ پیج، اینفوگرافیک یک آدرس یا url خواهد داشت که می توان آن را به اشتراک گذاشت.
- مقالات سفید
شما می توانید از اینفوگرافیک در گزارشات رسمی(مقالات سفید)، بروشورها و کاتالوگ ها استفاده کنید تا به خوانندهی مطالب خود کمک کنید نکات مورد نظر شما را آسان تر درک کند و تحت تاثیر قرار بگیرد.
- بیانیه های مطبوعاتی
در مجلات صنعتی و مطبوعات نیز گاهی از اینفوگرافیک ها استفاده می شود. شما می توانید مطالبی جالب و مهم را به همراه اینفوگرافیک مرتبط با آن ها برای مطبوعات یا سازمان های جدید ارسال کنید تا آن ها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.
اینفوگرافیک ها مطالب را به شیوه ای بیان می کنند که برای بسیاری از افراد جذاب باشد و این شیوه همان استفاده از تصاویر است. آمارها نشان می دهند که 65 درصد از افراد به صورت بصری مطالب را بهتر یاد می گیرند و تصاویر 60 هزار بار سریع تر از متون در ذهن پردازش می شوند. اینفوگرافیک ها این قابلیت را دارند که حجم بالایی از اطلاعات و داده ها را با استفاده از تصاویر به آسانی به مخاطب خود منتقل کنند.
یک اینفوگرافیک شامل چه چیزهایی است؟
سه بخش اصلی تمامی اینفوگرافیک ها تصویر، محتوا و دانش هستند.
تصویر خود شامل دو بخش رنگبندی و گرافیک است. معمولا دو نوع گرافیک وجود دارند، گرافیک زمینه(تِم) و گرافیک اشاره(رفرنس). گرافیک های نوع تِم در تمامی اینفوگرافیک ها استفاده می شوند و مسئولیت نمایش تصویری داده ها را بر عهده دارند.
گرافیک رفرنس معمولا آیکنی است که استفاده می شود تا به یک داده ی مشخص اشاره شود. این نوع از گرافیک همیشه در اینفوگرافیک مورد استفاده قرار نمی گیرد.
آمارها و حقایق معمولا در بخش محتوای اینفوگرافیک قرار می گیرند و ممکن است از هر منبعی گرفته شوند، مثل آمارهای سرشماری و گزارشات اخبار. اما لازم است که داده ها مهم و به روز باشند.
یکی از مهم ترین جنبه های هر اینفوگرافیک این است که داده ها را به گونه ای ارائه کند که بر اطلاعات مخاطب بیافزاید. به این بخش دانش گفته می-شود.
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :* !!!
ایمیل :
نظرات: * !!!
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما