مشاوره رایگان : 09173119959
در زمان ثبت یک شرکت بازرگانی به جهت تایید نام انتخابی از سوی شما در زمینه فعالیتتان باید اقدام کنید . مدیران موفق به آینده کاری خود می اندیشند و اسامی خاص و تکی را برای شرکت خود انتخاب کرده که باعث پیشرفت هرچه بیشتر شرکت و مطرح شدن آن ها بین اشخاص در جامعه شود.
قبل از ارائه نام انتخابی در سایت اداره ثبت شرکت ها باید از ثبت قبلی این نام در اداره اطمینان حاصل کرده که امور ثبتی شما دچار مشکل نشود که مجبور به پرداخت هزینه های حقوقی بیشتر نگردد. یک نام خوب باید منحصر به فرد بوده و به آسانی به خاطر سپرده شود و موجب سودآوری در آینده شود.
اسم انتخاب شده باید بتواند ارزش و تجربه را میان محصولات انتقال بدهد. بعضی ازکارشناسان بر این باورند که اسم های انتزاعی بهترین اسم ها می باشند.
بعضی از افراد معتقدند که اسم های خبری به مشتریان نشان می دهد که کسب و کار شما چیست و دقیقا چه کالا و یا خدماتی را ارائه می دهید.
اشخاص دیگر بر این باورند که اسم های خلاقانه و ابداعانه بیشتر در ذهن باقی می ماند و برخی بر این باورند که این اسم ها سریع تر فراموش می شوند.
انتخاب نام مناسب برای دامنه وب سایت همانند انتخاب نامی مناسب برای فرزندتان است؛ مهم و سخت. همانطور که شما قبل از به دنیا آمدن فرزند خود برای انتخاب نام او بسیار تحقیق میکنید تا نامی مناسب و با معنی برای او پیدا کنید، برای انتخاب نام دامنه سایتتان هم باید به همین اندازه وسواس و دقت به خرج بدهید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید.
اگر در اولین مرحله بر اساس راهکارهایی که با خواندن این مقاله یاد خواهید گرفت، نامی مناسب برای سایت خود انتخاب کنید خواهید توانست یک ابزار قوی بازاریابی برای خود مهیا کرده و در دیگر هزینههایی که قرار است در زمینه بازاریابی در آینده انجام دهید تا حد زیادی صرفه جویی کنید. زیرا انتخاب اسم وب سایت اگر که اصولی و حرفهای انجام گیرد، میتواند در جذب مشتری نیز مفید باشد.
سعی کنید تا حد امکان از کلمات ساده ای که دارای یک املاء ساده و مشخص هستند استفاده کنید. اسامی ساده هم روان تلفظ می شوند و هم کوتاه بودن باعث زیباتر شدن اسم می شود. به عنوان مثال قطعاً شما هم تایید می کنید که اسامی از قبیل carpino و tapsi و snapp بسیار زیباتر و مناسب تر از اسمی مانند onlinetaxiservice هستند. مزیت بعدی کوتاه بودن اسم سایت این است که کاربران راحت تر می توانند بدون نیاز به سرچ، مستقیماً آنرا در نوار آدرس مرورگر وارد کرده و به سایت شما متصل شوند. همچنین اسامی کوتاه search-friendly هستند و جستجوی آنها در موتورهای جستجو برای کاربران آسان تر است. مزیت بعدی این است که راحت تر در ذهن افراد باقی می مانند. اسامی مانند moz و google و msn و baya و … را در نظر بگیرید. هم اسامی کوتاه هستند و هم به راحتی در خاطر اکثر افراد باقی می مانند.
همچنین دقت کنید که نام سایت شما قرار است در هدر سایتتان قرار بگیرند و هر چه کوتاه تر باشند جلوه زیباتری به هدر سایت می دهد.
به عنوان مثال در زبان فارسی به کار بردن کلماتی مانند novin ، behin ، mehr و موارد مشابه در نام سایت، باعث زیبا شدن آن می شوند. به عنوان یک تکنیک دیگر، ترکیب کردن برخی از کلماتی که تلفظ اولین حرف آنها ریتم مشابهی دارند، ترکیب خوش آهنگی را تشکیل می دهند مثل Golden Group. به خاطر داشته باشید که قرار نیست نام سایت شما فقط در مرورگرها وارد شود و یا فقط در موتورهای جستجو سرچ شود، بلکه قرار است همین نام به عنوان برند شما نیز شناخته شود و در آینده افراد مختلف آنرا تلفظ کنند و یا در تبلیغات مختلف و شاید در تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و غیره برای حجم زیادی از مخاطبین بیان شود. لذا بررسی کنید آیا نامی که در نظر گرفته اید می تواند به عنوان یک نام تجاری زیبا به دیگران معرفی شود؟
در این خصوص سایت های خارجی مانند namemesh نیز وجود دارند اما عمده لغاتی که ارائه می دهند لغات انگلیسی و گاه پیچیده ای هستند که برای کسب کارهای ایرانی هرگز قابل استفاده نیستند.
کلمات موجود در حوزه کسب و کار خود را مقداری تغییر دهید و کلمات جدید خلق کنید. به عنوان مثال در کشور خودمان شرکت هایی مانند namasha ، tapsi ، filimo ، baya از همین تکنیک استفاده کرده اند.
منظور از نام های تصویری اسامی هستند که با شنیدن آنها یک تصویر در ذهن مخاطب تداعی و ترسیم می شود. لذا چه خوب است از کلمه ای استفاده کنیم که تصویر مطلوبی را در ذهن مخاطب ایجاد کرده و حس مثبتی را به او منتقل کند. مثلاً استفاده از نام گُل ها و یا نام هایی که یادآور وقایع خوب تاریخی هستند. همچنین برخی از لغات زبان انگلیسی نیز چنین خصوصیاتی دارند که مثال هایی از آن عبارتند از :
اما در مقابل از به کار بردن کلماتی که در ذهن مخاطب تداعی کننده ترس، بیماری، فقر، خشونت، جنگ و وقایع نامطلوب تاریخی باشد خودداری کنید. به عنوان مثال استفاده از لغاتی مانند war یا attack یا Fear هرگز توصیه نمی شود. همچنین به کار بردن لغات فینگیلیشی که بار منفی دارند مانند atash (آتش) توصیه نمی شود.
این مورد نیز مشابه مورد قبل است و به عنوان نمونه لغات زیر و نظایر آنها را می توان با مقداری خلاقیت برای ساخت اسم های زیبا برای سایت استفاده کرد:
به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه ارائه محصولات بهداشتی فعالیت می کند استفاده از لغتی مانند پاک pak یا تمیز tamiz بسیار مناسب خواهد بود و حس خوبی را به مخاطب منتقل می کند. شرکت هایی مثل بهنوش و خوشگوار نیز از همین تکنیک برای نامگذاری خود استفاده کرده اند. اگر کمی فکر کنید نمونه های بسیار زیادی را در دنیای اطراف خود خواهید یافت.
این لغت به معنی ترکیب کردن دو لغت و ابداع عبارتی جدید است. مزیت این روش این است که احتمال اینکه لغت به دست آمده توسط شخص دیگری ثبت و استفاده شده باشد به شدت کم است و چنین ترکیبات خلاقانه ای (به شرطی که بقیه ویژگی های مطلوب را داشته باشند) برای برندسازی نیز مناسب تر هستند. برای استفاده از این تکنیک هر بار دو لغت از لغات مرتبط با حوزه کسب و کار خود را انتخاب کنید. سپس آنها را به نحو مناسبی با یکدیگر ترکیب کرده و بعضی از بخش های آن دو لغت را حذف کنید تا لغت جدید مناسب و خوش آهنگی به دست آید.
به عنوان مثال لغت phablet که از ترکیب دو لغت phone و tablet به وجود آمده است مثال خوبی از این تکنیک می باشد. بدیهی است که تضمینی نیست که خروجی هر دو لغتی، یک ترکیب مناسب باشد لذا می بایست وقت صرف کرده و لغات مختلفی را امتحان نمایید. اگر ترکیبات دو کلمه ای خلق می کنید بهتر است به گونه ای باشند که به خاطر سپردن هر دو کلمه برای مخاطبین آسان باشد.
به عنوان مثال سایت ایرانی downloadly را در نظر بگیرید که از پسوند خلاقانه لی ly در انتهای لغت دانلود استفاده کرده است و یا سایت webzi که از پسوند zi در انتهای لغت web استفاده کرده است.
یک مثال خوب دیگر در خصوص انتخاب اسم خلاقانه، سایت digiadfa.com است که در زمینه نیازمندی های دیجیتال فعال می باشد. نام انتخابی این سایت هم کوتاه بوده و هم با کسب و کارش مرتبط است و نمونه یک انتخاب مناسب می باشد.
سعی کنید در نام سایت خود از حروفی که تلفظ آنها زیباتر است استفاده کنید. مثلاً حروفی از قبیل b ، d ، k ، m ، n ، p ، s ، t در هنگام تلفظ خوش آهنگ تر هستند و در مقابل حروفی مانند g ، q ، z در هنگام تلفظ زیبایی کمتری دارند.
به عنوان یک تکنیک دیگر برخی افراد به ابتدای یک اسم، کاراکتر دیگری مثل e را اضافه میکنند و نامی مانند emusic.com خلق می شود و یا کاراکتر u را اضافه می کنند و نامی مانند ubook.com ایجاد می شود. و یا عباراتی مثل go یا my یا up و مشابه آنها را به ابتدای اسم اضافه میکنند مانند upmusic.com
اگر در یافتن نام مورد نظر خود با محدودیت مواجه هستید و همه اسامی مد نظرتان توسط دیگران ثبت و استفاده شده اند، میتوانید به سراغ زبان های دیگر بروید. کلماتی را از زبان های دیگر مانند لاتین، فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی و غیره به کلمه مورد نظر خود اضافه کنید. به عنوان مثال برای خلق اسامی جدید و منحصر به فرد می توان از لغت ایتالیایی bella که به معنی زیبا می باشد و یا لغت molto که به معنی زیاد می باشد و یا لغت nova که به معنی جدید یا همان new است استفاده کرد.
پیشنهاد می شود جز در موارد خاص، در اسم سایت از اعداد چه به صورت عددی مثلاً 1000 و چه به صورت حروف مثلاً هزار خودداری کنید. دلیل این است که استفاده از اعداد همواره باعث ایجاد ابهام برای مخاطبین هنگام تایپ کردن نام سایت خواهد شد و مثلاً وقتی کاربری سایتی را با نام هزار کالا می شوند نمی داند که آیا باید در مرورگر آنرا به صورت hezarkala وارد کند یا 1000kala ؟!
اگر بتوانید نامی را خلق کنید که کلمه کلیدی کسب و کار شما در آن وجود داشته باشد بسیار ایده آل است (اما الزامی نیست). مثلاً دو سایت فرضی زیر را در نظر بگیرید که فرض می کنیم هر دو در زمینه ارائه محصولات ورزشی هستند: اسم سایت اول مثلاً فروشگاه sportino است و اسم سایت دوم مثلاٌ فروشگاه aftab (آفتاب) است. با توجه به اینکه در نام سایت اول کلمه کلیدی sport وجود دارد این موضوع از نظر مبحث SEO برای سایت اول یک امتیاز مثبت محسوب می شود و احتمال اینکه موتورهای جستجو این سایت را در جایگاه بالاتری قرار دهند بیشتر است. البته این به این معنی نیست که سایت اول حتماً رتبه بالاتری را در موتورهای جستجو کسب کند زیرا در کسب رتبه ده ها پارامتر مختلف دیگر نیز تاثیرگذار هستند.
اگر نام مناسبی را که حاوی کلمه کلیدی کسب و کارتان باشد پیدا نکردید ایرادی ندارد و این یک بن بست نیست. می توانید به جای آن از کلمات کلیدی دیگری که تا حدودی به کسب و کار شما نزدیک باشند استفاده کنید. حتی اگر چنین کلمه کلیدی را هم پیدا نکردید باز هم جای نگرانی وجود ندارد و می توانید از اسامی زیبا و خلاقانه دیگری استفاده کنید.
به عنوان مثال سایت معروف و شناهته شده MOZ (ماز) را در نظر بگیرید. احتمالاً می دانید که زمینه اصلی فعالیت این سایت معروف، تولید محتوا و ارائه مطالب و اخبار و راهکارهای مرتبط با مباحث SEO (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) می باشد، با این حال اسم این سایت و نام دامنه اش (یعنی لغت MOZ ) هیچ ارتباطی با مباحث SEO ندارد! این شرکت در طی سالها با استراتژی های صحیح خود را به عنوان یکی از معروفترین و معتبرترین سایت های فعال در زمینه SEO معرفی کرده است. در بسیاری از شرکت های ایرانی نیز می توانید این موضوع را مشاهده نمایید.
به عنوان یک اصل کلی بهتر است نام سایتتان را به گونه ای انتخاب نکنید که محدود به فعالیت در یک مکان یا شهر خاص شوید. زیرا ممکن است در آینده بخواهید کسب و کار خود را به مناطق دیگر نیز گسترش دهید. همچنین اگر قرار است وب سایت شما یک وب سایت بین المللی باشد و مثلاً با چند کشور مختلف در ارتباط باشید، پیدا کردن اسم های زیبا برای سایت اهمیت بیشتری پیدا می کند و به همان میزان نیز کار شما سخت تر می شود. زیرا در این حالت باید بررسی کنید که نامی که انتخاب کرده اید در زبان های دیگر (زبان های کشورهای مد نظر) معنی بدی نداشته باشد و یا تداعی کننده تصویر بدی در آن دسته از مخاطبین نباشد. احتمالاً برخی از نام های خارجی به گوشتان خورده است که در فارسی یا با لحن بدی تلفظ می شوند و یا معنی مناسب و خوشایندی ندارند.
پس از اینکه با توجه به نکات فوق تعدادی اسم زیبا را پیدا کردید آنها را با دوستان و اطرافیان خود هم در میان بگذارید و نظرات آنها را نیز جویا شوید. همچنین می توانید در برخی از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، فیسبوک ، لینکدین یک سیستم نظرسنجی و رای گیری یا poll راه اندازی کنید و نظرات و پیشنهادات افراد مختلف را نیز دریافت و در صورت لزوم از آنها استفاده نمایید. البته معمولاً افراد کمی برای این کار وقت می گذارند و با شما همکاری می کنند و این طبیعی است. به عنوان بهترین روش جایگزین و عالی می توانید از سرویس آنلاین اسم یار که در این مقاله به آن اشاره کردیم استفاده کنید.
امیدوارم با مطالعه دقیق این مقاله و به کاربستن آموزشهای آن بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن یک نام مناسب برای سایت خود انتخاب کنید.
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :* !!!
ایمیل :
نظرات: * !!!
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما