مشاوره رایگان : 09173119959
سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) یا بازاریابی شبکههای اجتماعی یکی از شیوهها و مفاهیم نوین دیجیتال مارکتینگ است که با توسعه شبکههای اجتماعی مختلف به میان آمده است. امروزه شبکههای اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تلگرام و غیره به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره مردم تبدیل شدهاند. همه ما در زمان اوقات فراغت خود وارد دنیای مجازی میشویم و در این پلتفرمهای سرگرم کننده و جذاب، گشت و گذار میکنیم. از این رو بسیاری از بازاریابان و کسب و کارها از این شبکههای اجتماعی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند جهت معرفی خود به طیف گستردهای از مخاطبان استفاده میکنند.
سوشال مارکتینگ در حال حاضر به عنوان یکی از موثرترین شیوههای بازاریابی شناخته میشود که اگر به صورت اصولی انجام شود، نتایج مثبتی را برای مشاغل به دنبال خواهد داشت. کسب و کارهای موفق امروزی به جای استفاده از روشهای سنتی و قدیمی تبلیغات از سوشیال مارکتینگ به عنوان یک استراتژی کارآمد جهت برقراری ارتباط با مخاطبان بالقوه استفاده میکنند.
تحقیقات انجام شده حاکی از این است که 97% بیزنس های کوچک برای جذب مخاطب بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اما 85% صاحبان کسب و کار نمی دانند کدام شبکه اجتماعی برایشان مفید تر است! علاوه بر این 63% از کاربرانی که به صورت آنلاین خرید می کنند، برندهایی که حضور پررنگ تری در شبکه های اجتماعی دارند را برای خرید ترجیح می دهند.
آمار گویای اهمیت فوق العاده سوشیال مارکتینگ در کسب کار است اما اکثر صاحبان کسب و کار درک جامعی از سازو کار شبکه های اجتماعی و کاربران آنها ندارند؛ کاربرانی که به عنوان سفیر برند در آنجا حضور دارند. اما بیزنس شما در کجای سوشیال مدیا قرار دارد؟
شبکه های اجتماعی بدون شک باعث معروفیت بیشتر کسب و کار می شود، به گونه ای که صاحبان کسب و کار فعالیت برند را به کاربران نشان داده و تعامل خود با آنها را از این طریق پیگیری می کنند.
اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت نمی کنید، با گذشت زمان مخاطبان بیشتری را از دست می دهید، اما اگر استراتژی های سوشیال مارکتینگ اصولی را به کار گیرید در واقع درگیری (Engagement) مخاطبان را افزایش داده و در نهایت آنها را در طول زمان به خریداران واقعی تبدیل خواهید کرد. اما به یاد داشته باشید که داشتن صفحات مجازی در شبکه های اجتماعی بدون فعالیت مداوم و حرفه ای هیچ ارزشی نخواهد داشت.
شخصیت کسب و کار در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته می شود و یکی از بهترین روش ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان محسوب می شود. در واقع سوشیال مدیا بهترین فرصت برای گسترش محتوای بیزنس شماست که از طریق آن آوازه برندتان همه جا پخش خواهد شد و همچنین باعث افزایش تعاملات کاری شما خواهد شد.
کاربران دائمی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ممکن است در آنجا با برند شما آشنا شوند، علاوه بر این مشترینی که قبلاً از شما خرید کرده اند نیز با مشاهده فعالیت مداوم و اصولی شما در شبکه های اجتماعی دوباره به دنبال استفاده از محصولات و خدمات شما روی خواهند آورد.
بهبود تجربه بعد از خرید مشتری باعث کسب شهرت و اعتبار یک برند می شود، به گونه ای که فعالیت در فضای مجازی و پیگیری مدام وضعیت مشتریان باعث افزایش وفاداری در آنها خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که 50% از افرادی که یک برند را در شبکه های اجتماعی فالو می کنند، وفاداری بیشتری نسبت به آن داشته و به طور مدام از آنها خرید می کنند.
هرگونه فعالیت در شبکه های مجازی اعم از پست، تبلیغ، کامنت و ایمیل یک فرصت برای تبدیل مخاطب به مشتری است. فرقی نمی کند که بیزنس شما به صورت B2B است یا B2C، به هر ترتیب استفاده از شبکه های اجتماعی و سوشیال مارکتینگ یکی از بهترین روش ها برای جذب لید و اجرای مولفه های قیف فروش (Sales Funnel) کسب و کارتان محسوب می شود.
پرونده کسب و کارهای با برندسازی ضعیف بسته شده است و این روزها مشتریان نه تنها به روش خرید خود اهمیت می دهند بلکه برند کمپانی فروشنده نیز در اولویت های آنها قرار دارد و شبکه های اجتماعی به نسبت روش های تبلیغاتی دیگر، بیشتر به برندسازی و جذب لید به کسب و کار شما کمک می کنند.
سوشیال مارکتینگ فرصت بسیار خوبی برای آشنایی هرچه بهتر با علایق و رفتار مشتریان است، به گونه ای که از طریق مشاهده کامنت ها و نظرسنجی ها می توان از نظرات مشتریان درباره یک برند آگاهی کسب کرد. به پست هایی که بیشترین کامنت و لایک را گرفته اند دقت کنید تا موضوعات مورد علاقه مخاطبان خود را بهتر بشناسید، علاوه بر این مراحلی که بازدیدکنندگان تا خرید طی می کنند را مورد بررسی قرار دهید تا مخاطبان هدف خود را بهتر شناسایی کنید.
شبکه های اجتماعی بهترین مکان برای توجه به درخواست های مشتریان هستند. قبل از اینکه پای برندها به شبکه های اجتماعی باز شود، تعامل با افراد شعار اصلی آنها بود. شبکه های اجتماعی این امکان را برای صاحبان کسب و کار فراهم می کند که به راحتی در جریان نظرات و انتقادات مشتریان قرار بگیرند و با آنها در تعاملی دو سویه باشند. علاوه بر این تعامل با مشتریان از طریق فالو کردن و پیشنهاد دادن محصولات جدید به آنها باعث بهبود روابط صاحبان برند با مشتریان می شود.
افزایش ترافیک بازدیدکنندگان یک کسب و کار باعث بازگشت هرچه سریع تر سرمایه به جیب صاحبان آن برند می شود. در واقع بدون فعالیت در شبکه های اجتماعی، شما فقط در معرض دید افرادی هستید که با محصولات شما آشنایی دارند و یا از طریق جستجوی کلید واژه های مربوط به محصولات، اقدام به خرید از شما کرده اند. اما استفاده از استراتژی های سوشیال مارکتینگ و تولید محتوای منظم و اصولی در کانال های شبکه های اجتماعی، راه بسیار ساده و پربازدهی برای افزایش چشمگیر ترافیک و خرید محصولات شما ایجاد می کند.
همانطور که مشاهده کردید سوشیال مارکتینگ مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارهای کوچک یا بزرگ دارند، اما مهمترین مسئله برای کسب موفقیت در شبکه های اجتماعی این است که استراتژی های مربوطه قابلیت اجرایی و عملی داشته باشند. به عبارت دیگر با استفاده درست از بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید مشتریان هدف را شناسایی کرده و از طریق محتوای مناسب آنها را به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کنید.
جالب است بدانید که بسیاری از متخصصان و تحلیلگران بر این باور هستند که سوشیال مدیا یا شبکههای اجتماعی بیش از اینکه یک فناوری یا تکنولوژی به حساب بیایند، بیشتر با علوم جامعه شناسی و روانشناسی در ارتباط هستند. در واقع اگر بخواهیم بگوییم سوشیال مدیا مارکتینگ چیست ، میتوان در جواب گفت که یک بازاریابی مبتنی بر نیاز جامعه امروز است.
این شبکه اجتماعی بر اساس آمارهای سال 2019، 2.4 میلیارد کاربر فعال در ماه و 1.73 میلیارد کاربر فعال در روز دارد و گروه سنی که از این رسانه استفاده میکنند 18 تا بیش از 45 ساله هستند. صنایع مختلفی مانند تجارت الکترونیک، خرده فروشی، بانکداری، خدمات مالی و بیمه، سرگرمی، مد و لباس، املاک، اخبار، بهداشت و سلامت و ورزش از این پلتفرم استفاده میکنند. این پلتفرم در بین کاربران ایرانی هم طرفداران زیادی دارد ولی به دلیل مشکلات مختلفی استفاده از آن برای بازاریابی کمتر به چشم میخورد. لازم به ذکر است که فیسبوک یکی از قدیمیترین پلتفرمهای سوشیال مدیا است و مجموعهای ویژگیهای رسانههای اجتماعی مختلف را در خودش جای داده است. کسب و کارها میتوانند برای تعامل با مشتریان، اشتراک گذاری محتوا، تبلیغات و حمایت از مشتریان از این پلتفرم استفاده کنند. این پلتفرم بیشتر برای آگاهی کاربران از برند و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد.
اینستاگرام یکی از بهترین و پرطرفدارترین پلتفرمهای سوشیال مدیا است که طرفداران زیادی در ایران و جهان دارد و بسیاری از سوشیال مدیا مارکترهای کشورمان برای تبلیغات روی این برنامه حساب باز میکنند و بسیاری از کاربران ایرانی هم تنها از این پلتفرم استفاده میکنند. این پلتفرم برای انتشار عکس و ویدیو عالی است. اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد و گروه سنی اصلی که از این شبکه اجتماعی استفاده میکنند 18 تا 35 ساله هستند. صنایع مختلفی میتوانند برای افزایش آگاهی از برند، تولید محتوای ارزشمند و اشتراکگذاری آن و تبلیغات از این رسانه اجتماعی استفاده کنند. همچنین امکان فروش مستقیم محصولات هم در این رسانه اجتماعی وجود دارد.
در صورتی که قصد دارید در کشورمان به یک سوشیال مدیا مارکتر موفق تبدیل شوید و بدانید که سوشیال مدیا مارکتینگ چیست و چه قدرتی دارد میتوانید با شرکت در دوره آموزش اینستاگرام همیار خیلی سریع اصول کار با اینستاگرام را یاد بگیرید و کسب و کار خود را در این رسانه آغاز کنید. همچنین در این دوره یاد میگیرید که چگونه در مدت کوتاه به اکسپلور بروید و بیش از هر زمان دیگری دیده شوید.
توییتر هم یکی از بهترین شبکههای اجتماعی است که در بین کاربران ایرانی هم متداول و پرطرفدار است. این رسانه 126 میلیون کاربر فعال روزانه و 321 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و گروه سنی اصلی که از آن استفاده میکنند 18 تا بیش از 45 ساله هستند. صنایع و افراد مختلفی از قبیل اخبار، فناوری، تجارت الکترونیک، خرده فروشی، سرگرمی، مسافرت، سلامت و بهداشت و مخاربرات از آن استفاده میکنند. توییتر این امکان و اختیار را به شما میدهد که نظرات خودتان پیرامون یک مسئله را در قالب 280 کاراکتر بیان کنید. این رسانه اجتماعی به دلیل استفاده از هشتگ معروف شده است. با این رسانه میتوانید کاربران خود را با برند خود آشنا کنید و افکار و اندیشههای خود را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. کسب و کارها میتوانند با این رسانه محتوای خودشان را عمومی کنند.
لینکدین 675 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. گروه سنی اصلی که از این رسانه اجتماعی استفاده میکنند، 25 تا 45 ساله هستند. با استفاده از لینکدین میتوانید متخصصان فعال در حوزه کاری خودتان را پیدا کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. لینکدین جایی برای فروش مستقیم محصولات نیست ولی برای تبلیغات و آشنایی کاربران با برندتان مناسب و مفید خواهد بود. این پلتفرم میتواند محل خوبی باشد که خودتان را به عنوان یک متخصص معرفی کنید و تجریه و تواناییهای خودتان را با سایر افراد به اشتراک بگذارید.
رسانه اجتماعی یوتیوب بیش از 2 میلیارد کاربر در ماه دارد که وارد حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی میشوند و گفته میشود که 1.9 میلیارد کاربر فعال دارد. در این شبکه اجتماعی میتوانید ویدیوهای مرتبط با کسب و کار خودتان را منتشر کنید. به بیان سادهتر تقریباً هر صنعتی میتواند از این شبکه اجتماعی استفاده کند و ویدیوهای مورد نظر خود را به کاربران سراسر جهان نمایش دهد. این پلتفرم یکی از بهترین پلتفرمهای ویدیویی برای سوشیال مدیا مارکتینگ است. اگر بتوانید ویدیوهای خوبی در رابطه با کسب و کار خود در یوتیوب منتشر کنید متوجه خواهید شد سوشیال مدیا مارکتینگ چیست و چه جریان درآمدی خوبی میتواند برای شما ایجاد کند.
پینترست یکی از بهترین شبکههای اجتماعی است که همه امکانات لازم برای سوشیال مدیا مارکتینگ را در اختیار کاربران قرار میدهد. درست است که این شبکه اجتماعی در بین کاربران ایرانی چندان رایج و متداول نیست ولی نمیتواند از قدرت بالای آن در تبلیغات و برندسازی چشمپوشی کرد. این رسانه اجتماعی بر اساس آمارهای اخیر 367 میلیون کاربر فعال در ماه دارد و برای انتشار تصاویر واقعاً عالی است و مطمئناً کاربران ایرانی هم به سمت آن روی خواهند آورد.
با توجه به اینکه حضور در شبکههای اجتماعی ۸۸ درصد میزان در معرض دید قرار گرفتن برندتان افزایش مییابد، منطقیترین کاری که میتوانید برای بازاریابی انجام دهید حضور در شبکههای اجتماعی است. در این مقاله راجع به مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ و برنامه های آن را نیز بررسی کردیم. فراموش نکنید که اگر کار بازاریابی شبکههای اجتماعی را به افراد حرفهای و متخصص بسپارید، هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد و زودتر به موفقیت خواهید رسید.
ما از جدیدترین تکنولوژی های تحت وب بهره می بریم.برای سفارش طراحی سایت خود با شماره 09173119959 تماس بگیرید
نام و نام خانوادگی :* !!!
ایمیل :
نظرات: * !!!
خدمات طراحی سایت سیرن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه طراحی سیرن می باشد و هر گونه کپـی برداری از آن پیــگرد قانـونی خواهد داشت
صفحه نخست
سفارش طراحی
نمونه کارها
وبلاگ
تماس با ما