09173119959 مشاوره
اشتباهات مسیر کارآفرینی

تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 مرداد 1396 ( 1:17:49 )

بازدید : 1739

شاید شما هم مانند جوانان دیگر به فکر برپایی کسب‌وکار خودتان باشید. اما خوب است که ابتدا نگاهی به اشتباهات عمومی کارآفرینان بیندازید.

سما جاشانی مدیرعامل شرکت DownToDash (محیطی برای ارتباط دانشجویان بر اساس فعالیت‌های مشترک) است و تجربیات خود را این‌گونه بیان می‌کند: «۶ ماه پس از فارغ‌التحصیلی ازدانشگاه، می‌دانستم که باید به سمت آرزوهایم پیش بروم و با موانع پیش رو مقابله کنم؛ پس سفرکارآفرینی‌ام را آغاز کردم. در این مسیر اشتباهاتی نیز داشتم که با شما در میان می‌گذارم تا آگاهانه اقدام کنید.»

محرمانه کار نکنید

زمانی که به ایده‌ی شرکت DownToDash فکر می‌کردم و تصمیم داشتم آن‌ را اجرایی کنم، خوب می‌دانستم که دنیا به این برنامه احتیاج دارد. اما فکر می‌کردم می‌توانم به‌راحتی شروع به کار کنم و تا زمانی که مزایای اولیه‌ی کارم تأمین و تضمین نشده‌اند، کار را به هیچ‌کس معرفی نکنم. اما الان با خود می‌گویم کاش از ابتدا با دوستان و کارآفرینان دیگر مشورت کرده بودم و از اشتباهاتم کم می‌شد.

در واقع وقتی شما تصمیم به کارآفرینی می‌گیرید، اشتیاق و هیجان جلوی تفکرات منطقی‌تان را می‌گیرد و در این لحظه احتیاج به افرادی دارید که یک چشم‌انداز بیرونی در اختیارتان بگذارند. البته مراقب باشید که با چه اشخاصی مشورت می‌کنید! اغلب مردم سرمایه، زمان و ایده‌ی مناسبی برای خوداشتغالی‌ ندارند؛ پس خواسته یا ناخواسته نظراتی به شما تحمیل می‌کنند که می‌تواند افسردگی را جایگزین هیجانتان کند.

نام تجاری و لوگوی خود را آگاهانه بررسی و انتخاب کنید

اولین نامی که من برای کسب‌وکارم انتخاب کردم Buddy (به معنی دوست و رفیق) بود؛ اما هنگام ثبت رسمی این برند مجبور به تغییر آن شدم. پس از ابتدا با یک وکیل تجاری تماس بگیرید و قانونا برای ثبت برندتان پیش بروید تا بعدها به علت تشابه اسمی به مشکل برنخورید.

هدف گذاری

اهداف رؤیایی تعیین نکنید

کارآفرینی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد و به هدف‌گذاری‌های رؤیایی منجر شود. زمانی که من هم شروع به کارآفرینی کردم، برنامه‌ای غیر واقعی تنظیم و آن را به همه اعلام کردم. اما هیچ‌کدام از آن‌ها را نتوانستیم عملی کنیم! پس هنگام تصمیم‌گیری و هدف‌گذاری هیجانتان را کنترل و واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنید.تمرکزتان را از دست ندهید

در مسیر خوداشتغالی، شما باید هم بر اهداف کوتاه‌مدت تمرکز کنید و هم چشم‌اندازی از اهداف بلندمدت داشته باشید و توازن و تعادل بین این دو کار سخت اما شدنی است. مطمئن شوید که فکر آینده، تمرکزتان بر زمان حال را کم نکند و مأموریت اصلی و ایده‌های ارزشمند کسب‌وکارتان گم ‌نشود.

به سرمایه‌گذار اصرار نکنید

زمانی که بی‌تجربه بودم، برای جذب سرمایه‌گذار آگهی‌ها و ایمیل‌های بسیاری منتشر ‌کردم؛ به‌نحوی‌که مدتی از کار کردن دور شدم و این رفتار من باعث شد افراد تمایل کمتری به همکاری با من داشته باشند. به خاطر داشته باشید که تمرکز بر روابط عمومی، شبکهسازی و همچنین انتشار مقالات در نشریات محبوب می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را به سمت شما جلب کند. این یک استراتژی حرفه‌ای برای علاقه‌مند کردن افراد است.

غرور

اعتمادبه‌نفس بیش از حد نداشته باشید

بین اعتمادبه‌نفس داشتن و نقش بازی کردن خط بسیار باریکی وجود دارد. بعضی افراد می‌خواهند همه‌ی اطرافیان را تحت تأثیر اطلاعات خود قرار دهند؛ به همین دلیل در روابط و گفت‌وگوهایشان افراط می‌کنند و خود را بسیار دانا و کاردان نشان می‌دهند. اما نقش بازی کردن بر کسب‌وکارتان نتیجه‌ی منفی می‌گذارد. تمامی همکاران و حتی رقبا مسیر شما را طی کرده‌اند و خوب می‌دانند که اگر در ابتدای راه از مواردی بی‌اطلاع باشید بسیار طبیعی است. خوب گوش دادن، سؤال پرسیدن و یادگیری از مشاوران و سرمایه‌گذاران بهترین رفتار است.

از شکست خوردن ناراحت نشوید

هیچ کارآفرینی در دنیا وجود ندارد که شکست را تجربه نکرده باشد؛ پس آن را به چشم تجربه و فرصتی برای یادگیری ببینید و قدرتمندتر از قبل پیش بروید. مثبت‌اندیش باشید و مدام به خود یادآوری کنید که همه‌چیز در زمان درست و به بهترین نحو پیش‌ خواهد رفت. یک روز به سفر کارآفرینی خود نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که هر اشتباه، سکویی برای موفقیت بعدی بوده است.

برچسب ها :


آخرین مطالب وبلاگ سیرن

خدمات طراحی سایت سیرن